Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een ideaal leesclubboek met sterke en zwakke momenten

Marvin O. 25 september 2018

Een oude dame die zichzelf per ongeluk op zolder opsluit. Een jonge knaap wiens vader zingt op een cruiseschip terwijl zijn moeder met de gasten van hun B&B slaapt. Een zwarte man die zijn blanke minnares de bons geeft omdat zijn vrouw een kind verwacht. Polly-Jeanneke. De broers Ricky en Rob. Wat hebben al deze personages met elkaar gemeen?

Om hierop een antwoord te geven, heeft Caro Van Thuyne (1970) een heel boek nodig en dat is Wij, het schuim geworden, een debuutbundel vol kortverhalen die zich allemaal afspelen in het fictieve dorpje Zoutaerde. Elk verhaal staat op zichzelf en belicht één welbepaalde, vaak levensbepalende gebeurtenis in het leven van een personage. De oude dame die zichzelf opsluit, tekent hiermee meteen haar doodvonnis. De jongen die ontdekt dat zijn moeder zijn vader bedriegt, reageert zich af op zijn kat. De blanke minnares die de bons krijgt, besluit het hier niet bij te laten en ziet wel potentieel in het keukenmes.

Zelden vindt men een boek waarin zoveel stijlen door elkaar worden gebruikt. Het ene verhaal is een ik-vertelling, het andere is opgevat als een muzikaal toneelstuk zonder koor omdat alle zangers toevallig tegelijk buikgriep hebben, nog een ander verhaal is een vertelling in de derde persoon. Er is een verhaal dat deels verteld wordt door het schuim op het water. 'Lepeltjesgewijs' is dan weer in twee gesplitst. Soms spreekt de schrijfster de lezer ook even rechtstreeks aan. Deze melange van stijlen geeft het geheel iets onwezenlijks.

Van Thuyne heeft nog meer in petto. Het boek is ook nog eens opgevat als een vinyl langspeelplaat, met een A- en een B-kant. De A-kant bevat zes verhalen, de B-kant vijf, en er werd ook nog een bonustrack toegevoegd. Alhoewel dat in het begin helemaal niet duidelijk is, gaat men na enkele verhalen toch te vermoeden dat deze elpee een conceptalbum is en geen potpourri van twaalf losse nummers. Vanaf de B-kant gaan de verbanden steeds meer ontluiken en komt er lijn in dit schijnbare allegaartje aan onderwerpen en stijlen. Uiteindelijk, als het boek uit is, blijkt alles in elkaar te zijn geklikt en is de chaos een geordende eenheid geworden.

Nu ja, “alles” is misschien wat overdreven. Driekwart van de verhalen laat zich vlot inpassen, en dat zijn typisch degene die goed genoeg zijn om ook zonder het overkoepelend geheel stand te houden. Toch valt niet te negeren dat enkele wat vreemdere verhalen in deze bundel zweverig en ongrijpbaar blijven. Daarvan blijft men zich afvragen of ze nu goed waren of niet. Het besef dat alles samenhoort tilt het boek meteen naar een niveau hoger, maar door de aard van de verhalen komt dat besef vrij laat in het boek en het is niet ondenkbaar dat een percentage lezers dan al heeft afgehaakt.

Het gebruik van te veel Engels is storend. Een Nederlandstalig schrijfster behoort fier te zijn op de taal waarin ze schrijft en zou niet die drang moeten voelen om een overdaad aan Engelse woorden  te gebruiken. Zelfs het dankwoord op het eind heet hier (thanks) en wat kanttekeningen van de schrijfster worden (sleeve notes). Hoewel schrijvers ideaal gepositioneerd zijn om tegengewicht te bieden aan de toenemende verengelsing, neemt Van Thuyne, die in dit boek nochtans bewijst dat ze heel vlot en comfortabel met onze taal speelt, die rol niet op zich.

Wij, het schuim is zonder twijfel te vergelijken met een elpee die steeds beter wordt en die niet al zijn geheimen van bij de eerste beluistering prijsgeeft. Maar een boek wordt geen twintig keer herlezen en het excentrieke en experimentele wringt toch net een keer te vaak. Dat tempert het enthousiasme uiteindelijk wat. Omdat dit boek vele analyses en overdenkingen mogelijk maakt, is het in ieder geval zeer geschikt voor een leesclub.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur