Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Originele aanpak, maar niet overtuigend genoeg

Marvin O. 05 juni 2020

Drie vrouwen en een man vormen samen de woongroep Klank en Licht. Melodie en Elisabeth zijn zussen, en bij hen wonen ook nog Muriël en Petrus. Op een dag zegt Elisabeth bij thuiskomst: ‘Ik kan niet meer. Ik ben op.’ Ze gaat liggen, raakt bewusteloos, en sterft enige tijd daarna zonder nog bij te komen. Ze is totaal uitgeput, uitgehongerd. Ook de andere drie zijn graatmager en hebben zo te zien al heel lang niet meer fatsoenlijk gegeten. Omdat de bewoners nalieten medische hulp voor Elisabeth in te roepen, besluit de politie de woongroep aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Gerda Blees (1985) publiceerde in het verleden al een verhalenbundel en een poëziebundel. Als romanschrijfster debuteert ze zodoende met Wij zijn licht. De interesse voor poëzie die de schrijfster aan de dag legt, sijpelt door in het boek. Niet dat er rijm of ritme in de teksten gebracht is. Maar het spelen met taal en compositie, een aspect waarmee in de dichtkunst graag geëxperimenteerd wordt, is ook hier nooit ver weg. Alleen al de niet-alledaagse vertelperspectieven zijn daar bewijs van.

Elk van de vijfentwintig hoofdstukken wordt verteld door een bijzondere wij-verteller en die is nooit tweemaal dezelfde. ‘Wij’ is de ene keer een persoon of groep, dan weer een voorwerp, soms ook een abstract begrip. In het eerste hoofdstuk is ‘wij’ de nacht, daarna is het de plaats delict, dan het dagelijks brood, dan de buren, enzovoorts. Bij aanvang van elk hoofdstuk stelt de verteller zichzelf voor, waarna deze een eigen licht werpt op een stukje van de gebeurtenissen. Alle vertellers hebben specifieke sterktes en zwaktes waardoor de ene dingen over het hoofd ziet die de andere net opvallen, of die soms belangrijk, dan weer banaal geacht worden. Hierdoor krijgt de lezer een wel heel unieke kijk op de woongroep en op wat hier precies is voorgevallen.

Het onderzoek door de politie naar een eventueel misdrijf, of sporen van nalatigheid, is eigenlijk bijkomstig in dit boek. Dit is geen misdaadroman. De gebeurtenissen vormen wel een rode draad doorheen het boek, maar de schrijfster gebruikt dit gegeven voornamelijk als excuus om de andere drie bewoners in eenzame afzondering te kunnen plaatsen tijdens de verhoren, waardoor ze verplicht worden na te denken, te reflecteren. Ze kijken in gedachten terug op wat is voorafgegaan en herbeleven de omstandigheden waardoor de woongroep samen is gekomen, hoe ze hebben geleefd, en welke lessen daaruit geleerd werden.

De roman wordt op de achterflap aangeprezen als beklemmend en tegelijk hoogst vermakelijk. Beklemmend is hij in ieder geval. Je voelt meteen aan dat het samenspel tussen de bewoners niet zo harmonieus is als de naam van de woongroep laat vermoeden. Door de zweverigheid en de tolerantie heen zit voortdurend iets dwingends dat de zwakkeren verplicht zich aan het gedachtegoed van de sterkeren aan te passen. De bewoners overtuigen zichzelf en de anderen ervan dat ze goed bezig zijn, maar ze voelen het niet allemaal zo aan. Of dat ook vermakelijk is, is nog maar de vraag.

Niet elke ‘wij’ leent zich tot een even boeiend betoog. Sommige passages zijn goed gebracht, andere zijn langdradig. Samen houden ze de balans in evenwicht waardoor het boek noch uitgesproken goed, noch uitgesproken slecht uitvalt. Gezien het enorme aanbod aan literatuur vandaag de dag, is zo’n boek daarom simpelweg niet goed genoeg om op te vallen. Het is geen verhaal waar men zich doorheen hoeft te slepen – het laat zich vlot lezen – maar het wekt na een leesonderbreking ook niet de onweerstaanbare drang op om het weer op te pakken. Blees beheerst de kunst en technieken van het schrijven, durft buiten de platgetreden paden wandelen, maar met Wij zijn licht plukt de schrijfster daar nog niet de vruchten van.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur