Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Historische fictie op zijn best

Marvin O. 24 december 2020

Beer is herbergier in Amsterdam aan het eind van de zestiende eeuw, maar hij is geboren en getogen Antwerpenaar. Godsdienstperikelen dwongen hem om de stad te verlaten. Marie, die hij zijn dochter noemt al is ze dat niet, was nog erg jong toen ze Antwerpen verlieten. Nu ze op de rand van de volwassenheid staat, vertelt hij haar wat zich in de Scheldestad heeft afgespeeld. Hij spreekt over zijn drie vrouwen die allen stierven in het kraambed, over zijn zoon, over beroemde en beruchte vrienden, en over een wildevrouw, de moeder van Marie. Zo schetst hij, in de taal van de Vlaming, een volks beeld van een volkse stad die uiteindelijk aan overmoed, winstbejag en afgunst ten onder is gegaan.

De ster van Jeroen Olyslaegers (1967) is nog steeds rijzende. Hij debuteerde in 1994 en publiceerde tussen dat jaar en 1999 drie romans. Tijdens die periode begon hij ook theaterstukken te maken en viel het schrijven van romans een tijdje stil. Pas in 2009 kwam zijn volgende boek uit, getiteld Wij. Dit werd het eerste deel van een drieluik, en ook de volgende twee boeken ervan hebben titels die met de letters WI beginnen. Wildevrouw heeft niets met dat drieluik te maken maar voldoet toevallig ook aan die regel. Het is een nieuw hoogtepunt in de carrière van de steeds beter wordende schrijver.

'Wanneer een vent drie vrouwen aan de aarde heeft moeten toevertrouwen, de een na de ander, en twee van hen ook nog eens deze wereld hebben verlaten met een bijna voldragen kind in hun buik, dan acht hij zijn zaad vervloekt.'

Met deze sterke opener verdient Wildevrouw een plaats in de lijst van boeken met openingszinnen die blijven hangen. De woorden komen uit de mond van Beer, het hoofdpersonage. Hij is een wildeman, of in ieder geval toch diegene die dat folkloristische personage elk jaar uitbeeldt, en hoewel het boek een andere titel draagt, draait dit boek volledig om hem. Beer mag dan een eenvoudige herbergier zijn, hij is ook belezen en heeft oor voor standpunten van anderen. Op een ogenblik dat Antwerpen langzaamaan ten prooi valt aan godsdienstige geschillen tussen paapsen, calvinisten en lutheranen, wil hij graag iedereen te vriend houden en probeert hij met zijn herberg ook goed geld te verdienen. Hij kijkt op naar slimme denkers, maar is zelf te eenvoudig om er grote denkbeelden op na te houden. Hij dobbert mee op de zee van ideeën van anderen en wordt door hen wel eens misbruikt. In Amsterdam verdrinkt hij zijn demonen terwijl Marie zijn herberg bestiert, maar mondjesmaat peutert ze toch uit hem wat zich destijds heeft afgespeeld.

Stef Franck, een goede vriend van de auteur en ook zijn onderzoeker, heeft heel wat feiten en weetjes achterhaald die Olyslaegers vervolgens heeft verwerkt. Al deze details helpen om van Wildevrouw een heel levendige historische roman te maken waarin het heerlijk toeven is. De personages zijn geloofwaardig, en de schrijver maakt hen menselijker dan hoe we ze doorgaans percipiëren op basis van de geschiedschrijving die ons bekend is. Pieter Bruegel de oude bijvoorbeeld, is een bezoeker van de herberg, en onder zijn vrienden heet hij gewoon Pierre den Drol. De bijnaam is authentiek en toevoegingen zoals deze maken het boek grappig en brengen de plot dichter bij de leefwereld van de lezer.

Wildevrouw is een plezierige roman om lezen. Beer is een man van het volk en daarom herkenbaar, ook nu nog. Het is een leerrijk avontuur want de historische context is correct en heel wat personages hebben echt bestaan. Door het taalgebruik krijgen verloren gegane woorden bovendien weer betekenis. Dit is een knap geconstrueerd boek met een aantrekkelijk verhaal dat zich moeilijk opzij laat leggen.

Ter informatie: aan het boek is een heel boeiende website gekoppeld, wildevrouw.be, waarop men heel wat achtergrondinformatie kan terugvinden aangaande de gebeurtenissen en personages uit het boek.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur