Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Bijzonder krachtige getuigenis over een verwoest leven

Marvin O. 08 oktober 2018

Édouard Louis (1992), geboren als Eddy Bellegueule maar sinds 2013 officieel van naam veranderd, is Fransman. Hij groeide op in armoede en had erg te lijden onder het alcoholisme van zijn vader. Men ‘verdacht’ hem ervan homo te zijn nog voor hij zelf enig benul had van seksualiteit en hij werd geconfronteerd met racisme. Een goed jaar voor het verschijnen van zijn debuut was hij slachtoffer van een verkrachting. Genoeg stof dus om boeken mee te vullen en dat doet Louis dan ook, drie stuks ondertussen. In zijn debuut, Weg met Eddy Bellegueule, maakt hij een balans op van zijn jeugd. Als het boek verschijnt, is hij pas 21, maar zijn boek zet literair Frankrijk wel op zijn kop. Ze hebben mijn vader vermoord is zijn derde boek, een superdunnetje, waarin hij dieper ingaat op de relatie met zijn vader. Het werd vertaald door Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre.

“Ik heb vaak het gevoel dat ik van je hou.”


Deze ene zin, die ergens in het eerste hoofdstuk een aparte alinea vormt, is misschien wel de krachtigste zoon-vader-zin ooit geschreven. Een zoon kan zijn vader zeggen dat hij van hem houdt op honderd en één manieren, maar hoe zegt een zoon, wiens vader de signalen van zijn naar warmte hunkerende zoon nooit beantwoordde en zijn zoon zelfs publiekelijk afwees, dat hij ondanks alles toch vermoedt dat hij misschien wel van hem houdt? Louis schrijft er een boek over maar vat met deze ene zin de hele essentie.

“Op een avond zei je in het dorpscafé waar iedereen bij was dat je liever een andere zoon had gehad dan mij. Ettelijke weken wilde ik dood.”


Louis’ boek bedraagt 70 bladzijden, inclusief een voorwoord, nawoord en enkele witbladzijden. In drie hoofdstukken vertelt de schrijver over de relatie met zijn vader en hij richt zich ook steeds direct tot zijn vader. In het eerste hoofdstuk haalt hij een aantal willekeurige herinneringen aan. Hieruit blijkt hoe getroebleerd en gespannen de relaties binnen het gezin waren. Armoede en drank ontwrichtten dit hele huishouden. Louis was duidelijk niet de zoon die zijn vader wenste. Zijn vader beschouwde zijn twee stiefzoons meer als zijn eigen zoons dan zijn biologische zoon. Maar toch, op cruciale momenten bleek Louis’ vader er dan toch te zijn voor zijn zoon. Toen een buschauffeur zijn zoon een draai om zijn oren gaf, nam hij wraak.

“(Ik praat in de verleden tijd over je omdat ik je niet meer ken. De tegenwoordige tijd zou een leugen zijn.)”


Louis is zeer hard voor zijn vader in dit boek. De nonchalance waarmee hij terloops vermeldt dat hij een cadeau van zijn vader verloren is, is als met scherp schieten. Er zou geen kwetsender manier geweest kunnen zijn waarop hij had kunnen vermelden dat de cadeaus van zijn vader hem niets waard zijn.

In het tweede hoofdstuk haalt de schrijver een anekdote aan over een moment waarop hij wraak neemt op zijn beide ouders omdat ze voor hem niet zijn wie ze zouden moeten zijn. In het laatste hoofdstuk tenslotte krijgt de overheid lik op stuk. Met een aantal voorbeelden illustreert hij hoe de opeenvolgende Franse regeringen en presidenten de armen steeds weer raken en hun levens verwoesten, niet in het minst dat van zijn vader die na een arbeidsongeval voortdurend benadeeld wordt door beslissingen van de regering. Édouard Louis eindigt wel op een positieve manier. Hij en zijn vader zijn de laatste jaren nader tot elkaar gekomen, er is veel gepraat, veel onbegrip uit de weg geruimd. De vader wordt milder, gaat zijn zoon ook steeds meer steunen. Louis schrijft heel terecht “[...] dat het de kinderen zijn die hun ouders omturnen en niet andersom”.

“Is het normaal je te schamen omdat je van iemand houdt?”


Weinig woorden, maar veel diepgang. Weinig regels maar tussen de regels staat enorm veel. De pen waarmee Louis schrijft, is duidelijk van kwaliteitsvolle inkt voorzien.

3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur