Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Onze hersenen, soms een vriend, soms ook een vijand

Marvin O. 30 januari 2018

Op de laatste mooie dag van het jaar installeert Alfred zich aan een tafeltje op een buitenterras voor een kop koffie. Een onbekende dame komt ongevraagd bij hem zitten en stelt zich voor als Prunella. Alfred houdt vreemden liever op een armlengte afstand maar als slechts seconden later een geldwagen zich in het volle terras aan de overkant van de straat boort en vervolgens een aantal terroristen in het rond begint te schieten, liggen hij en Prunella in geen tijd ongemakkelijk dicht bij elkaar op de grond, hopend dat ze dit zullen overleven.

Bert Natter (1968) behaalde met zijn vorige boeken al een aantal prijzen en nominaties. Op Hebban, maar ook in kranten, krijgen zijn boeken bovengemiddeld veel sterren en lovende recensies. Hij begon zijn carrière als schrijver in 1993 en publiceerde in die periode verschillende boeken, bijna alle samen met Ronald Giphart. Daar zaten historische boeken bij, kinderboeken, doe-boeken, naslagwerken, en slechts één roman. Na 1999 volgde een literaire stilte van zes jaar, waarna hij in 2005 maar liefst vier boeken publiceerde, meestal historisch geïnspireerd, slechts een enkele keer geromantiseerd. In 2008 maakt hij zijn “echte” debuut als romanschrijver met Begeerte heeft ons aangeraakt. Met Ze zullen denken dat we engelen zijn levert hij ondertussen zijn vijfde roman af.

Veel sneller dan in Ze zullen denken dat we engelen zijn kan een lezer niet middenin de actie geworpen worden. De auteur heeft minder dan een bladzijde nodig om de hoofdpersonages met elkaar in contact te brengen en de geldwagen ten tonele te voeren. Een superspannend begin van een thriller. Maar Natter besloot een andere kaart uit zijn mouw te toveren en greep deze bloederige start aan om er een roman uit te puren. Een bijzonder geslaagde dan nog wel.

300 bladzijden lang gunt de auteur ons inkijk in het leven van Alfred Ellerau in de dagen en weken na de aanslag. Alfred doet zijn best om het juiste te doen, probeert door te gaan met zijn leven, probeert te negeren dat weinigen onbevooroordeeld naar hem kijken omwille van zijn verleden, en verzwijgt voor de meeste mensen dat hij bij de aanslag aanwezig was. Nog in de nasleep van het gebeuren hechten Alfred en Prunella zich vaster aan elkaar dan gezond is, en ook daar heeft Alfred het bijzonder moeilijk mee. Bert Natter voedt al deze informatie aan de lezer in kleine partjes waaruit steeds duidelijker blijkt wie Alfred is, wat hij in het verleden reeds heeft meegemaakt, en hoe hij worstelt om geestelijk boven water te blijven. Alfred is de vertelstem in het boek. De lezer ziet de gebeurtenissen door zijn ogen en leest voornamelijk mee met wat Alfred denkt. Dit levert boeiende proza op waarbij vooral ons vermogen om A te denken en B te zeggen, sterk uit de verf komt. Alfred toont zich ook een scherpe observator die soms heldere verbanden legt die we allemaal onbewust leggen maar nooit zo scherp uitgedacht krijgen als Alfred dat doet.

“Als je zo zwaargewond bent dat je volgens anderen voor je leven vecht, dan vecht je vast niet meer zelf, dan vechten anderen voor jouw leven.”


Andere observaties zijn niet zozeer scherp maar zetten de lezer wel aan het denken over de betekenis ervan:

“De koffer van mijn vader ruikt als een woord waar je niet op kunt komen.”


Natter heeft ook handig ingespeeld op moderne technologie zoals de alomtegenwoordige beveiligingscamera’s en smartphonende medemensen om te laten zien hoe onze beleving afwijkt van de feiten. Meermaals is de lezer getuige van hoe Alfred bepaalde gebeurtenissen ervaart, waarna opgenomen beelden bewijzen dat het anders gegaan is. Onze zintuigen en hersenen leggen ons voortdurend in de luren, is een boodschap die lezers ijzersterk meekrijgen. Natter zal met dit boek ongetwijfeld weer mooie kritieken aan zijn palmares toevoegen. Dit is het soort boek waarvan we steeds hopen dat er nog vele van zullen verschijnen dit jaar.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur