Prachtig liefdesverhaal

MaryamThomasse 05 maart 2023
Je gaat naar een museum, bewonderd een baljurk die tentoongesteld is, je leest het kaartje en raakt geïnteresseerd en geïntrigeerd door wat er op dat kaartje staat. Wie was de vrouw die deze jurk gedragen heeft, hoe zag haar leven er in die tijd uit en wat is er daarna met haar gebeurd? Was ze gelukkig, is ze oud geworden, heeft ze kinderen gekregen?

Dit zijn de vragen die de schrijfster Aline van Wijnen zichzelf stelde na het zien van de baljurk bij de Hermitage maar ook die de hoofdpersoon van dit boek Tara deed besluiten om op onderzoek uit te gaan.

Het boek heeft twee verhaallijnen die elkaar afwisselen maar vooral heel goed aanvullen. Valeria leeft in het Rusland van voor de revolutie en groeit op in een adelijk gezin, het is haar baljurk die te zien is in de Hermitage. Als lezer wordt je meegenomen in haar leven de keuzes die ze maakt, het lot wat haar treft maar vooral haar kracht en weerbaarheid.
Tara (journalist in deze tijd) gaat op onderzoek uit naar het verhaal van Valeria, ook zij is een krachtige vrouw, en ook in haar leven verliep en verloopt niet alles op rolletjes.
Deze beide verhaallijnen komen uiteindelijk bij elkaar en het einde klopt helemaal!

Aline heeft na het geheime kistje van Elle opnieuw een prachtige deels historische roman geschreven. Er is heel duidelijk heel veel research gedaan. Je waant je in Sint Petersburg en Parijs tijdens het lezen en voelt de liefde, onmacht en het verdriet van Valeria en Tara.
Dit boek valt voor mij in de categorie: ik kan niet stoppen met lezen maar baal als het uit is.

Meer recensies van MaryamThomasse