Veel belovend debuut

MaryamThomasse 06 maart 2020
Martin Juncker een politie-inspecteur is na een professionele misstap overgeplaatst naar een kleine, saaie provinciestad. De stad waar hij opgegroeid is en waar zijn dementerende vader ook nog woont. . De enige spanning binnen dit stadje komt van een asielzoekerscentrum, dit is ook de reden dat het politiebureau opnieuw geopend is.

Het verhaal begint met de moord/overval op het echtpaar Larsen, lang blijft onduidelijk waarom dit echtpaar zo gewelddadig vermoord is. Is het een uit de hand gelopen overval of zit er meer achter?

Tegelijkertijd is er in Kopenhagen tijdens een kerstmarkt een bomaanslag waarbij verschillende onschuldigen mensen omkomen of gewond raken. Signe Kristiansen de voormalig partner van Juncker bij de politie krijgt de leiding over dit onderzoek.
Dat de aanslag uit de hoek van moslimextremisten wordt al snel verondersteld, maar niemand eist de aanslag op en echte verdachten komen ook niet in beeld. Dan krijgt Signe een anonieme tip in welke hoek ze zoeken moet. En blijkt er behalve IS ook een link met neonazi’s te zijn. Dan wordt ook duidelijk dat er een verband is met de moord waar Martin Juncker aan werkt en de bomaanslag van Signe Kristiansen haar onderzoek.

Winterland is het debuut van het journalistenkoppel Kim Faber en Janni Pedersen. De thriller speelt zich af in Denemarken rond de kerst waar sneeuw, kou en familieperikelen ook een rol spelen in dit verhaal. Naast neonazi’s, aanslagen door IS, problemen met asielzoekers en bewoners met geheimen. Allerlei actuele thema’s die tot een spannend verhaal leiden. Dat het verhaal in een chronologische volgorde geschreven is, maakt dat ik als lezer meegenomen wordt door de hoofdpersonages. Voor mij een echte page-turner met hopelijk een vervolg.

Meer recensies van MaryamThomasse