Een fijne feelgood

MarYan 03 augustus 2024
De bibliotheek vol herinneringen is een hartverwarmend verhaal over familieverwikkelingen. Over een moeder (Sally) en haar dochter (Ella) en hoe een misverstand hen uiteen drijft.

Sally geeft haar dochter bij elke verjaardag een boek cadeau waarin ze iets toepasselijks schrijft.. Ook als Ella op haar 18e, na haar vaders dood, boos vertrekt naar Australië gaat ze daar, in stilte, mee door en zet ze in een speciale kamer..
Ella houdt letterlijk en figuurlijk afstand, al hebben ze wel enig contact. Haar leven daar met man en een dochter van 8 is hectisch.. erg gelukkig is ze niet. Ze lijkt steeds op de vlucht voor haar gevoelens..

Maar dan gebeurt er iets vreselijks.. Ella ziet zich genoodzaakt terug te gaan naar Greenwich, waar ze opgroeide.
Als ze, met flinke tegenzin, bij haar moeder arriveert komt ze uiteindelijk, langzaam maar zeker, weer tot leven, mede door alle fijne mensen die haar moeder om zich heen heeft verzameld. Én ontdekt ze de waarheid over haar ouders.. wat haar een flink schuldgevoel bezorgd.

Dit is ook een verhaal over ouder worden en de gebreken die daarbij kunnen komen. Over grenzeloze moederliefde en een warme 'dorps' gemeenschap.
Over (te) snelle conclusies en oordelen, zoals wij mensen geneigd zijn te doen.. Uit een soort angst om gekwetst te worden? Maar zo kwetsen we wel anderen en verspil je soms kostbare tijd.
Verloren tijd kun je niet inhalen maar je kunt wel opnieuw beginnen.
Het is wel een beetje een zoet boek maar het leest heerlijk weg. Zeer geschikt om mee te nemen op vakantie.
Achterin staat een lijstje met de boektitels die in dit verhaal voorkomen.

Meer recensies van MarYan