Topvrouwen

MarYan 16 september 2024
~recensie~
Dit is een boek over sterke moedige vrouwen.
Vrouwen die hun eigen land verlaten om in oorlogsgebied te helpen met de opbouw van platgebombardeerde dorpen.

Anne Morgan, een van de rijkste vrouwen ter wereld zette zich haar hele leven in voor de rechten van de vrouw, ook kwam ze tijdens beide oorlogen in actie in Frankrijk waar ze bv haar huis in Versailles beschikbaar stelde voor herstellende militairen.

Deze roman gaat over haar werk als hoofd van 'de Cards' (Comité Américain pour les Régions Dévastées). Samen met haar vriendin Anne Murray Dike leidt ze in 1918 een groep moedige (meest ook rijke) vrouwen die de verwoestingen van de oorlog opruimen.. terwijl 60 km verderop nog het geweld voortduurt.
Ze helpen de bewoners weer op te krabbelen, met spullen, voedsel en aandacht.

Een van de hoofdpersonen in dit boek is Jessie Carson, die wordt gevraagd om een kinderbibliotheek op te zetten. Ze zegt haar baan bij de NewYork Public Library op en tekent een contract voor 2 jaar. Ze is samen met Kokkie de enige die betaald wordt.
De juiste boeken op het juiste moment kunnen levens veranderen. Jessie had dat talent.

Deze roman heeft een 2e tijdlijn die er doorheen loopt, met een tweede hoofdpersoon.
In 1987 komt Wendy Peterson in de archieven van de NYPL de naam Jessie Carson tegen en gaat op onderzoek uit. Ze raakt gefascineerd door de Cards. Via Wendy komen we meer te weten over hen.. Het is mooi hoe de 2 verhalen doorelkaar zijn geweven, in de verschillende tijden en werelden.
Wendy besluit een boek te schrijven over de Cards.. En wat blijkt... Nee, dat vertel ik niet..

Dit is een meeslepend verhaal dat recht doet aan deze bijzondere vrouwen. Er is trouwens in Parijs een gedenkplaat geplaatst voor Anne Morgan.
Passages over gewonde soldaten zijn aangrijpend om te lezen. Je vraagt je af waarom mensen elkaar dit aandoen. En het blijft maar gebeuren.

Geschiedenisboeken vertellen ons vooral over de belevenissen en prestaties (én oorlogsmisdaden) van mannen.
Deze schrijver brengt het werk van de Cards tot leven en geeft hen de eer en bekendheid die hen toekomt.

Meer recensies van MarYan