De weg naar flow lijkt nog niet zo simpel

MarYan 18 september 2024
Weet jij nog waar jij jezelf in verloor toen je kind was? Waar kon je uren aan besteden. Bij mij waren dat verschillende dingen, één daarvan was koken op een minifornuisje met minipannetjes. Ik maakte appelmoes en pudding. Ik denk wel dat ik regelmatig in een flow was. Als volwassene is dat wat lastiger.

~Flow is het gelukmakende gevoel dat je volledig opgaat in wat je doet. Soms overkomt het je terwijl je muziek maakt of dagdroomt: je vergeet alles om je heen en toch stromen de ideeën. Maar in ons drukke leven vol prikkels en verleidingen wordt het steeds moeilijker om je gedachten op een positieve en productieve manier te laten afdwalen. Toch is dat volgens neurowetenschapper Julia F. Christensen mogelijk – en nodig – en is creativiteit daarbij de sleutel~

Deze neurowetenschapper heeft een achtergrond in de dans. In dit boek vertelt ze hoe ze de expressie en flow van de dans miste toen ze daarmee moest stoppen.. en hoe ze onderzoek deed om deze terug te vinden.

Dit boek werd voor mij pas echt interessant vanaf blz. 276. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de voorafgaande info wel handig is om eerst te lezen. Dat kostte mij wat moeite. Het was hier en daar nogal droge stof. Misschien had het iets beknopter gekund.
Maar het laatste deel maakt veel goed en geeft bruikbare handvaten waar je je voordeel mee kunt doen om de juiste voorwaarden scheppen voor Flow.

“flow ontstaat wanneer wat je doet relevant is voor jezelf”

De 'acht principes van flow’ en ‘de zeven sterren op weg naar flow’ vind ik heel boeiend en helder om te lezen en ook goed toe te passen.
Breng ritme, beweging, creativiteit, kunst in je leven, iets wat bij je past, niet competitief maar simpel. En let op de valkuilen.. die lees je in dit boek.
Uiteindelijk toch heel leerzaam!

Meer recensies van MarYan