Ideaal zomervakantieboek

MarYan 14 juni 2024
~Die mooie zomer - Elf verhalen over vakantieliefdes~ las ik vnl tijdens herfstachtig weer, met de verwarming zelfs aan. En het is al juni.. Toch maar naar Griekenland?
Wat houdt een vakantieliefde in.. Iets kortstondigs, vluchtigs? Gaat het vooral om lust? Bij mij was het destijds (lang geleden) zeer onschuldig. Ik denk dat ik, net als Bert Wagendorp in zijn verhaal vertelt, op zoek was naar de ware liefde, iets verhevens eigenlijk. Ik was nogal onschuldig en naïef.
Wagendorp is een romanticus..

"De vakantieliefde is een hunkering die soms, heel soms, wordt beantwoord. Hij is zeldzaam en dat moet ook zo blijven, de hunkering moet blijven, want de vervulling van onze dromen helpt al onze dromen om zeep"

De elf verhalen van verschillende schrijvers zijn zeer divers en dat vond ik prettig. Het is vaak warm en zonnig.. Het ideale decor om verliefd te worden natuurlijk.. Soms eindigt een verhaal wel verdrietig, als de een wél verliefd blijft... en soms blijkt het zelfs maar een droom.. Nee ik verklap niets. Eén verhaal eindigt gruwelijk.
Omdat het verschillende schrijfstijlen zijn leest het heel afwisselend. En misschien ontdek je zo nog een schrijver wiens verhaal je zo aanspreekt dat je er meer van wilt lezen! Sommige verhalen zijn heel verrassend bv die van Ronald Giphart. Ik wil nu dus inderdaad meer van hem lezen.
Een schrijver die ik al kende stelt iets teleur, het laatste verhaal van Ingmar Heytze ontroert.. Geen standaard vakantieliefdeverhaal, wél waargebeurd lijkt me. Of de rest waargebeurd is blijft gissen. Maar dat is ook niet belangrijk.
Dit boek is uitermate geschikt voor de vakantiekoffer én het heeft een leuke prijs..
En deze cover (de leukste van de twee vind ik) is ook mooi zomers.
3,5 sterren

Meer recensies van MarYan