Mooie combinatie van feit en fictie

MarYan 05 september 2024
Lees je graag historische romans? Dan raad ik je aan ook dit jeugdboek over het Beleg van Leiden te lezen. Het speelt zich af in 1574 en sommige personen in het boek bestonden echt.
Marte Jongbloed laat de geschiedenis voor je leven. Ondanks dat het gaat over een moeilijke periode; mensen gaan dood door de honger en De Pest, is het toch een warm en positief verhaal. Zeker geschikt voor kinderen.
Bregje is 11 jaar geleden te vondeling gelegd in de kerk en kwam daardoor in een weeshuis terecht.
Toen de Spanjaarden Leiden dreigden te bezetten werden de wezen ondergebracht bij gezinnen.
Bregje kwam terecht bij een vroedvrouw, Vrouw Louwe, een bijzondere vrouw met veel verstand van kruidenmiddeltjes. Ze had een hele kast vol potjes staan.
Adriaan, ook één van de wezen, werd rattenvanger. Die ratten werden dus ook gegeten toen de nood hoog was. Ugh .. Maar hij redt ook een kip, die hij aan Bregje geeft. Die kip heeft nog zo’n beetje hun leven gered.
De nood in Leiden wordt nl steeds hoger, er is bijna geen eten meer te krijgen. Vroedvrouwen komen in opstand, onder leiding van Vrouw Louwe en eisen voedsel voor kraamvrouwen. Dit is ook echt gebeurd.
Uiteindelijk weet Willem van Oranje met de watergeuzen de stad te bevrijden.
Prachtig boek, fijne schrijfstijl. Zo wil ik wel meer geschiedenis lezen en ik denk dat dat ook voor veel schoolkinderen geldt. Het is geen dik boek.. Kort maar krachtig.. En wat ook mooi is, ja de cover, maar aan de binnenkant staat de kaart van Leiden, toen Leyden, afgedrukt.

Meer recensies van MarYan