Een handig kookboek voor als je snel een lekker maal op tafel wilt hebben.

MarYan 13 juli 2024
Dit stevige dikke kookboek (ruim 250 blz) staat bol van de snelle recepten (15 min. - half uur)
Rukmini Iyer is vooral heel bekend van haar 'Bakplaat kookboeken' waarvan ik 'De zoete' ook in bezit heb.
Makkelijk en snel is wat velen tegenwoordig wensen, want druk met werk en kids. Ik heb dat zelf niet zo, ik ben wat ouder en vind het belangrijker dat het lekker en voedzaam is. En ik heb ook geen baan buitenshuis natuurlijk.. Ik val dus niet geheel onder de doelgroep. Al zijn deze recepten óók zeker lekker én voedzaam. Maar voor mij mag het best tijd kosten dus. Soms gaat snelheid wel wat ten koste van smaak denk ik.
In dit vegetarische kookboek wordt de oven trouwens ook geregeld ingezet, gisteren nog met de heerlijke bulghurschotel die ik maakte. Verrassend is dat je dus de bulghur gaar kookt in de oven.
Rukmini gebruikt veel peulvruchten in de recepten en ze zijn vaak heel eiwitrijk.
Ik had soms wel wat meer groenten erin willen zien. Je kunt er natuurlijk een salade bij maken. Dan ben je iets langer bezig.
Veel recepten zijn vegan of kunnen makkelijk vegan gemaakt worden. Ook is ongeveer de helft glutenvrij.
Er is een hoofdstuk gewijd aan extra koken (avondeten+lunch) en vooruit koken(batchkoken)voor later in de werkweek. Dan warm je het later op. Hou ik persoonlijk niet van maar het scheelt wél in tijd. Kan handig zijn soms!
De recepten die ik maakte waren heel smakelijk en ik heb er wel weer wat favo recepten bij. Voor wie weinig tijd heeft/wil vrijmaken voor koken is dit zeker een ideaal kookboek!
3,5

Meer recensies van MarYan