Intrigerend verhaal

MarYan 25 juni 2023
Veelvuldig en alleen is een opnieuw uitgebrachte roman van Anjet Daanje.
Het boek heeft 8 hoofdstukken die weer zijn verdeeld in kortere stukken.
Alles draait om een vreselijke gebeurtenis in Bretagne, als Daan met zijn ouders, broer en 3 vrienden daar op vakantie is.
Ze zijn tieners, onbezonnen, speels en de 3 jongens bekijken hun vriendin Floor sinds een tijdje met andere ogen.
Een spel loopt dramatisch uit de hand.

Het verhaal begint met Daan die al 7 jaar op bed ligt. Hij is niet ziek, althans niet lichamelijk. Naast zijn bed staat de bezoekersstoel waar vrienden, personeel (Daan woont op een kasteel) en familie hun verhaal vertellen, over hun leven. Daan luistert vooral, hij neemt geen deel aan het dagelijks leven, hij woont op zijn kamer, is toeschouwer. Na hun bezoek maakt hij aantekeningen. Herkauwt en beleeft, wat is waar, wat is verdraaid. Hij verzint en droomt.. Maakt z'n eigen verhaal. Floor komt niet op bezoek.. En toch lijkt alles om haar te draaien.

Alles is geschreven in de tegenwoordige tijd, heden en verleden lopen door elkaar. Situaties beschreven vanuit verschillende standpunten en personen, herinneringen.
Dat kan soms verwarrend zijn maar als je oplet dan volg je het goed.
Het had even nodig voor ik in het verhaal zat. Maar daarna bleef het in m'n hoofd zitten. En ik wilde natuurlijk weten: wat is er gebeurd.
Het verhaal is raadselachtig, intrigerend.
Het vreselijke gebeuren wordt van alle kanten belicht en bekeken en gaat over schuld en boete, vriendschap, verbondenheid, verliefdheid, angst, illusies.
Dit is mijn eerste, maar zeker niet het laatste boek van Anjet Daanje.

De schrijver heeft een prachtige website met ook achtergrond informatie over het boek met foto's van de plekken die inspiratie voor het verhaal gaven.

Meer recensies van MarYan