Spannende historische roman vol intriges

MarYan 22 juni 2024
~Vos~ is het eerste deel van de driedelige serie -Het laatste weeshuis-
Dit deel is geschreven door Elle van Rijn. Het tweede deel ~Zwaan~ wordt geschreven door Lotta Magnusson en deel 3 ~Kolibrie~ door Jaqueline Rogers

Dit eerste deel speelt zich af in 1961 en begint met een spannende proloog. De setting is een weeshuis, gerund door Maurits Vos, die dit weeshuis vanwege een speciale reden leidt, samen met zijn vrouw Margot. Zij wil dolgraag kinderen maar vanwege haar kampverleden is dit onmogelijk.
Het verhaal wordt verteld door de ogen van Maurits maar ook vanuit Isabel, één van de weeskinderen, dan 17 jaar. Ze speelt viool. Met haar beste vriendin Victoria wil ze in Parijs gaan studeren aan het conservatorium.

Het weeshuis, in een soort kasteel gevestigd, staat wat buiten de gemeenschap, letterlijk en figuurlijk en wordt gefinancierd door de orde Nobilitas. Zij blijken heel andere plannen te hebben met de kinderen dan Maurits, die naar de pijpen van de orde lijkt te moeten dansen. Maar hij wil het beste voor zijn pupillen en doet daar zijn uiterste best voor.
Er spelen veel geheimen en er worden vuile spelletjes gespeeld.

"Toch was ik niet zo bang dat ze uit de school zouden klappen, het zwijgen naar de buitenwereld was ze met de paplepel ingegoten"

De oudste wezen gaan ook op onderzoek uit als ze op vreemde zaken stuiten. En vinden manieren om zich aan regels te onttrekken. Er zijn verliefdheden en de vriendschap tussen Isabel en Victoria die wankelt. De laatste is nogal rebels en heeft een speciale plek bij Maurits. Isabel is rustiger van karakter en een beetje naïef.

Na de proloog kwamen de eerste hoofdstukken even tam over, maar dit werd al snel anders en dan wil je gewoon alleen maar doorlezen. Elle van Rijn heeft een fijne schrijfstijl en bouwt de spanning goed op. De verschillende perspectieven zijn goed uitgewerkt, je leert deze 2 personen goed kennen.
Het is een mysterieus en spannend verhaal, vol intriges en met een onverwacht einde..
Ik ben nu zeer benieuwd naar het tweede deel dat in het najaar verschijnt.

Meer recensies van MarYan