Mooie producten maken met materialen uit de natuur.

MarYan 25 juni 2024
Dit boek is alleen al prachtig om doorheen te bladeren. Maar je kunt, soms met wat oefening, alle projecten op de foto's ook zelf maken. Alles staat duidelijk omschreven. Natasja van der Meer laat zich inspireren door de natuur en gebruikt voor haar (kunst) projecten ook materialen daaruit. Zoals hout, stenen, planten voor pigmenten of om afdrukken te maken.
Wie heeft niet als kind mooie schelpen gezocht op het strand, ik doe het nog steeds, vooral die met een gaatje erin. Als je er oog voor hebt vind je nog veel meer en met een beetje fantasie en geduld maak je er iets nóg mooiers van. Dat kan veel voldoening en blijdschap geven, iets zelfgemaakts.
Heb wel respect voor de natuur...
Natasja komt uit een 'makers familie', volgde creatieve opleidingen en deed de kunstacademie.
Dat heeft oa geleid tot dit prachtige boek.

Bij de werkstukken staat duidelijk uitgelegd welk gereedschap je nodig hebt en hoe je te werk gaat.
Klei kun je uit de natuur halen maar ook zelf maken met maïzena en zout. Ik heb dat laatste gedaan en hangers gemaakt. Ook heb ik afdrukken gemaakt van planten dmv een kloptechniek.

Mijn houtsnijmes heb ik nog niet gebruikt, de bijl vond ik in eerste instantie te duur. Eerst maar es met het mes aan de slag. Misschien een haaknaald snijden..
Papier maken had ik al eens eerder gedaan, van bv de reuzengras in de tuin.
Mooie stenen kun je nog versieren met een vlechtwerk... Of maak je eigen verf of inkt uit planten.
Kortom:
Hou je van werken met natuurlijke materialen dan is dit echt een aanrader.

Meer recensies van MarYan