Authentiek Italiaans eten..

MarYan 05 oktober 2024
Wilde vijg en venkel is een heel mooi uitgevoerd kookboek met sfeervolle foto’s van enerzijds de gerechten en anderzijds van de streek, Sardinië, waar de schrijfster woont samen met haar man en zoontje.

Ze neemt je mee in verhalen over het Italiaanse dorpsleven waar men in warme zomers aan lange tafels buiten eet.. Bv de courgettesalade met perzik, die ik uitprobeerde.. Of die heerlijke pavlova. En natuurlijk een pasta.. Ik smulde van de rigoletti met walnootpesto. Vandaag nog maakte ik de courgette-gember-citroenjam.

Je waant je bij het bladeren door dit boek in Italië.. Ik ben er nooit geweest maar krijg er steeds meer zin in.
Het boek is in seizoenen verdeeld.. de seizoenen op Sardinië dan.. Hoe anders leeft men daar, als je dat zo leest. Interessant ook dat bv wilde venkel en asperges daar volop groeien in de bermen. Je kunt hier ook de gekweekte gebruiken natuurlijk. Op Sardinië eet men wat er op dat moment verkrijgbaar is of groeit in de omgeving.

Het viel me al snel op dat in de winterperiode de meeste recepten niet vegetarisch zijn. Voor mij is dat niet handig maar het is ook geen vegetarisch kookboek natuurlijk. Toch staat er in dit kookboek ook voor wie geen vlees eet genoeg in!
De gerechten zien er heel aantrekkelijk uit en zijn niet heel ingewikkeld in het algemeen. De meeste ingrediënten zijn hier ook goed verkrijgbaar en er wordt dus ook gewerkt met wildpluk, bv de brandnetel is bij ons in het voorjaar wel te plukken.

Het boek is heel geschikt om op tafel neer te leggen om zo nu en dan wat te lezen over Sardinie. Bij bijna elk recept staan anekdotes.

Er zijn ook veel zoete recepten en bij alle recepten staat ook de Italiaanse naam. Zo kun je ook nog een beetje Italiaans leren.

Meer recensies van MarYan