Ons beschermt ons !

maryse 16 juni 2024
Als je voor een Michelle Frances-boek kiest, kom je nooit bedrogen uit! Natuurlijk wisselt de kwaliteit een beetje van thriller tot thriller. 'Zijn nieuwe vriendin' met het onvergetelijke, gewiekste karakter Cherry, overtreft daarbij al de andere plots. Snel dus naar haar nieuwste publicatie: 'Alles wat jij hebt'.

De twee vrouwelijke hoofdpersonages zijn verbonden aan een bedrijf dat series produceert voor Engelse tv-kanalen. In dit uiterst competitieve milieu komt het tot een confrontatie tussen de jonge Emma en de kersverse moeder Carrie die tijdelijk haar baan moet afstaan aan de invalster. Bovendien is de ambitieuze Emma gekomen om te blijven. Het uit de hand lopen van dit conflict kun je, met een gerust hart, overlaten aan deze geroutineerde schrijfster.

SPIEGELENDE PLOTSPELERS
Al snel zie je overeenkomsten tussen Emma en Cherry: beiden zijn, bijna wanhopig, op zoek naar een geslaagd leven, beiden hebben een drijfveer die frustratie heet. Terwijl Cherry uit een kansarm gezin komt, ervaart Emma ernstige psychologische druk van haar ouders. Ondanks die parallellen zijn de verschillen opvallend. Waar Cherry's vileine natuur een duistere charme heeft, oogt Emma kwetsbaar en leeft de lezer mee met haar strijd om zich staande te houden.

Michelle Frances is erg goed in het creëren van een karakter dat een stok in het hoenderhok gooit en genadeloos een wig drijft tussen mensen van wie het wil winnen. Je voelt meteen dat Carrie en haar man, ondanks hun status in de onderneming, geen partij zijn voor de berekende Emma. Toch speelt de graaicultuur van het bedrijf haar parten. Wie geld in het laadje brengt wordt beschermd, alle anderen zijn vervangbaar.

ZE STAAT ER WEER !
'Alles wat jij hebt' is een verhaal waarin mensen misbruik maken van elkaars zwakke plekken. Wie de ander steeds een stap voorblijft, is de winnaar! Ook deze keer heeft Michelle Frances een fris en vakkundig gecomponeerd plot afgeleverd.

Oh ja... het hoofd van de crèche waar Carrie haar kleine Rory naartoe brengt heet... Sherie! Krijgt de aandachtige lezer hier een samenzwerende knipoog?

Meer recensies van maryse