Neemt Millie afscheid?

maryse 11 augustus 2024
Millie is terug! Als ze samen met haar man en kinderen van de Bronx naar Long Island verhuist, lijkt haar droom om een doorsnee en veilig leven te kunnen leiden, uit te komen. Maar, zoals je van Freida McFadden mag verwachten, liggen er gluiperige buren op de loer. Voeg daarbij haar woest aantrekkelijke man, haar sociaal disfunctionerend zoontje Nico en de ondoorgrondelijke huishoudster Martha en het plotpannetje is klaar om over te koken. Zou de mysterieuze dood van Little Kiwi, Nico's vraatzuchtige bidsprinkhaan, ook nog een rolletje spelen?

STRUCTUUR
In 'De hulp ziet alles' komen de gezinsrelaties fors onder druk te staan. Ze vormen de motor van het spanningsveld. Omdat de opbouw van het plot trager verloopt dan we van Freida McFadden gewend zijn, doet dit boek op het vlak van leesverknochtheid en nagelbijten enigszins onder voor 'De hulp' en 'Wat de hulp weet'. Daar staat tegenover dat de ontknoping subliem is, geloofwaardig én toch onaangekondigd!

Hoewel de originaliteit van deze auteur terecht geprezen wordt, moet er een kanttekening worden geplaatst bij Nico. Zijn verontrustende gedrag, dat in de hoofdmoot van het verhaal duidelijk wordt gemaakt, sluit helemaal aan bij dat van Liam in het eerder vertaalde boek 'De perfecte zoon'. Zulke treffende gelijkenissen zijn hoogst ongewoon bij topauteurs en natuurlijk ook niet wenselijk. Dat de evolutie van beide karakters verschilt doet hier niet ter zake.

TIJD VOOR VERNIEUWING
Zoals vanouds vermaakt Freida McFadden ons met haar buiten de lijntjes kleurende verbeelding en humor! Met vaste hand rekt ze de grenzen van de realiteit op... net genoeg, nooit teveel! Toch lijkt dit moment geschikt om afscheid te nemen van Millies unieke wereld. Door twee oude bekenden op te voeren - die trouwens iets te makkelijk uit de lucht vallen - wil de auteur blijkbaar zelf zeggen dat de cirkel rond is. Begin november komt 'De leraar' uit. Met wat geluk is dit karakter even overrompelend als de scherpzinnige huishoudhulp!

Meer recensies van maryse