De omstandigheden maken de mens !

maryse 17 juli 2024
Zowel de Zuid-Limburgse Anya Niewierra als haar hoofdpersoon Olga Liebke uit de Harz zijn grensbewoners. Niet toevallig maakt journaliste Olga reportages over de identiteit van mensen die aan de rand van een land wonen. Aan die buitenkanten worden de grenzen vaak verlegd en spelen zich belangrijke en vaak gruwelijke bladzijden van de geschiedenis af.

In 'De nomade' vertelt Anya Niewierra het gefictionaliseerde levensverhaal van haar vader die een 'Heimatvertriebene' was, één van de 12 miljoen Duitsers uit Oost-Europa die in 1945 van hun geboortegrond verdreven werden. De schrijfster laat Olga Liebke naar het snijpunt van drie landen gaan - Polen, Belarus, Litouwen - om diep door te dringen in deze tragische gebeurtenissen. Het duurt even vooraleer ze beseft dat de actualiteit op deze zoektocht haar grootste tegenstander is. Ook nu nog zijn boze krachten actief die over letterlijke en figuurlijke grenzen heen gaan. In hoeverre kan Olga de Oost-Pruisendeskundigen die ze raadpleegt, vertrouwen...?

VERTELTECHNIEK
Anya Niewierra kan heel goed een ambitieus plot met meerdere achtergrondlijnen in de hand houden. Zo zijn er in dit boek, naast het hoofdplot, drie aparte verhaaldraden: een documentaire over een Berlijnse grenswacht met gewetenswroeging, een telefonerend tweetal met een leven dat het daglicht niet mag zien en een steeds verder dementerende vader die zijn verleden opnieuw beleeft. Bovendien zorgt het web van de rijk gestoffeerde hoofdlijn voor een constante prikkeling van ratio en emoties! Zoals het hoort vloeien al deze geschiedenissen aan het eind perfect maar ook confronterend in elkaar.

Talentvolle auteurs kunnen oude verhalen in een nieuw jasje stoppen. Met een grote intensiteit vertelt deze schrijfster hoe politiek-historische ontwikkelingen individuen in allerlei richtingen kunnen sturen. Zij zijn dader of slachtoffer, ze overheersen of ondergaan, ze strijden voor immorele of eerbare waarden. Het gedrag van mensen creëert de wereld waarin we leven! Deze visie is Niewierra's signatuur. Die zien we terug in 'De Camino', 'Het dossier' en 'De Nomade'.

BEVLOGENHEID
Anya Niewierra staat op eenzame hoogte! Ze raakt je door haar intellectuele en emotionele betrokkenheid bij mens en maatschappij. Haar eigen stem klinkt onmiskenbaar door in haar personages. De lezer communiceert rechtstreeks met haar ziel. En omdat je daar ontroering in vindt, gaat je eigen hart open. Haar populariteit is gegroeid uit een combinatie van epische verhalen en innerlijk vuur!

Meer recensies van maryse