Lezersrecensie
Vroeger is nooit voorbij !
Dat neuroloog Freida McFadden ook een uitstekende psycholoog is, draagt in grote mate bij tot haar succes. Meer nog dan uit eerdere boeken blijkt uit 'Lieg nooit' haar brede interesse voor het brein. Dat haar vader een zielenknijper is, zal hier wellicht niet vreemd aan zijn.
DE SCHADUW VAN HET VERLEDEN
In de praktijk van psychiater dr. Adrienne Hale dienen zich patiënten aan met een mentale stoornis zoals narcisme, paranoia of PTSS. Als ze om een onbekende reden verdwijnt, is het gissen naar haar lot. Wanneer enkele jaren later haar gigantisch landhuis op de markt komt, toont rijkeluiszoon Ethan bijzonder veel belangstelling voor deze enorme villa aan het einde van de wereld. Zijn echtgenote Tricia, daarentegen, voelt zich angstig bij de kennismaking met dit huis dat haar verwelkomt met onverklaarbare geluiden, een groot schilderij van de vermiste vrouw en een geheime ruimte vol audio-opnamen van therapeutische sessies. Dit is duidelijk een huis met een verhaal... misschien wel een sinister verhaal!
EEN HOOFDROL VOOR DE ANGST
Heel wat thrillerauteurs hebben talloze hoofdstukken, zo niet een half boek, nodig om de spanning op te voeren en de personages met zichzelf en elkaar te laten worstelen. In dat bedje is Freida McFadden nooit ziek! Vanop de eerste bladzijde voel je dat de angst regeert in dit plot. De bestseller die Adrienne vlak voor haar verdwijning schreef heet 'De anatomie van de angst'. Haar cliënten zijn bang voor spoken uit het verleden of imaginaire fantomen uit het heden. Adrienne zelf is bang voor intimiteit. Bovendien wordt ze opgejaagd door een dominante, manipulerende, gestoorde geest. En dan is er nog Tricia die alleen maar weg wil uit deze geheimzinnige omgeving maar helaas gegijzeld wordt door een ongenadige sneeuwstorm.
FICTIE IS OOK REALITEIT
De belangrijkste personages van deze schrijfster zijn nooit in te delen in 'goede' en 'slechte'. Omdat we onszelf graag als goed zien, roept de complexiteit, die ze op een overtuigende manier toont, ongemak op. Wij staan niet graag voor spiegels die dwars door ons en anderen heen kijken. Freida's plotspelers passen niet in een doorsnee verhaal dat ons een handvol evasieve momenten bezorgt. Vrouwen zoals Adrienne en Tricia geven aan dat het egocentrisme van mensen tot immoreel gedrag leidt. Als we met open vizier binnen en buiten de horizon kijken, dan moeten we elke dag haar gelijk erkennen!
Dat Tricia en Ethan aan het eind volkomen eerlijk zijn tegenover elkaar, wist hun zonden nog niet uit! Trouwens... nooit meer willen liegen is alleen maar het begin van een ethische levenswandel. Mensen kunnen zichzelf nooit helemaal vertrouwen. Dat heeft Freida's vader, de psychiater, haar vast een keer uitgelegd. Uit de laatste woorden van Tricia blijkt dat ook zij die les geleerd heeft!
Lees meer op: https://inktkoelie.blogspot.com/
DE SCHADUW VAN HET VERLEDEN
In de praktijk van psychiater dr. Adrienne Hale dienen zich patiënten aan met een mentale stoornis zoals narcisme, paranoia of PTSS. Als ze om een onbekende reden verdwijnt, is het gissen naar haar lot. Wanneer enkele jaren later haar gigantisch landhuis op de markt komt, toont rijkeluiszoon Ethan bijzonder veel belangstelling voor deze enorme villa aan het einde van de wereld. Zijn echtgenote Tricia, daarentegen, voelt zich angstig bij de kennismaking met dit huis dat haar verwelkomt met onverklaarbare geluiden, een groot schilderij van de vermiste vrouw en een geheime ruimte vol audio-opnamen van therapeutische sessies. Dit is duidelijk een huis met een verhaal... misschien wel een sinister verhaal!
EEN HOOFDROL VOOR DE ANGST
Heel wat thrillerauteurs hebben talloze hoofdstukken, zo niet een half boek, nodig om de spanning op te voeren en de personages met zichzelf en elkaar te laten worstelen. In dat bedje is Freida McFadden nooit ziek! Vanop de eerste bladzijde voel je dat de angst regeert in dit plot. De bestseller die Adrienne vlak voor haar verdwijning schreef heet 'De anatomie van de angst'. Haar cliënten zijn bang voor spoken uit het verleden of imaginaire fantomen uit het heden. Adrienne zelf is bang voor intimiteit. Bovendien wordt ze opgejaagd door een dominante, manipulerende, gestoorde geest. En dan is er nog Tricia die alleen maar weg wil uit deze geheimzinnige omgeving maar helaas gegijzeld wordt door een ongenadige sneeuwstorm.
FICTIE IS OOK REALITEIT
De belangrijkste personages van deze schrijfster zijn nooit in te delen in 'goede' en 'slechte'. Omdat we onszelf graag als goed zien, roept de complexiteit, die ze op een overtuigende manier toont, ongemak op. Wij staan niet graag voor spiegels die dwars door ons en anderen heen kijken. Freida's plotspelers passen niet in een doorsnee verhaal dat ons een handvol evasieve momenten bezorgt. Vrouwen zoals Adrienne en Tricia geven aan dat het egocentrisme van mensen tot immoreel gedrag leidt. Als we met open vizier binnen en buiten de horizon kijken, dan moeten we elke dag haar gelijk erkennen!
Dat Tricia en Ethan aan het eind volkomen eerlijk zijn tegenover elkaar, wist hun zonden nog niet uit! Trouwens... nooit meer willen liegen is alleen maar het begin van een ethische levenswandel. Mensen kunnen zichzelf nooit helemaal vertrouwen. Dat heeft Freida's vader, de psychiater, haar vast een keer uitgelegd. Uit de laatste woorden van Tricia blijkt dat ook zij die les geleerd heeft!
Lees meer op: https://inktkoelie.blogspot.com/
1
Reageer op deze recensie