Lezersrecensie
Kan het noodlot gekeerd worden ? ★★★1/2
Kan een noodlottige samenloop van omstandigheden je leven helemaal onderuithalen en je een gevoel geven van volslagen machteloosheid? Dat kan en misschien gebeurt het vaker dan je op het eerste gezicht zou denken.
GELUK IS BREEKBAAR
Natuurlijk zal een fictieauteur die zijn lezers op sleeptouw wil nemen de noodlotssituatie een beetje uitvergroten. De grenzen van de realiteit niet te ver oprekken is daarbij de kunst. In 'Niet met opzet' blijft Sacha Voogd netjes binnen de lijntjes van het voorstelbare. Als Jurre zijn leven in Brazilië even onderbreekt om familiezaken te regelen in Nederland, ontmoet hij Marente, de vrouw met wie hij voor altijd verder wil. Maar wanneer hij ontdekt dat de overleden vader van zijn geliefde alles te maken heeft met een traumatische gebeurtenis uit zijn jeugd, verdwijnen de gelukshormonen in rap tempo. Moet hij open kaart spelen of zwijgen en hopen dat ze nooit zelf achter de waarheid komt?
Net zoals in een andere novelle van Sacha Voogd, 'In de schaduw van het Alcazar', moet de vrouwelijke hoofdpersoon een hartbrekende keuze maken. Volgt ze haar gevoel of haar morele waarden? Kan ze haar gekwetstheid omzetten in flexibiliteit? En kan ze een man vertrouwen die te lang gezwegen heeft? Bijzonder is dat de schrijfster in deze kortverhalen twee van elkaar verschillende, geloofwaardige antwoorden geeft. Het leven is geen recept!
GELIEFD OM HAAR STIJL
Ook uit dit plot blijkt waarom de vertelstem van Sacha Voogd door zoveel lezers gewaardeerd wordt. Ze verstaat de kunst om de juiste dingen op het juiste moment te zeggen. En ze kan met een behoedzame pen het meest kwetsbare maar ook het donkerste en pijnlijkste verwoorden. Omdat ze op een prettige manier confronterend is, wil je bij haar blijven. Het zou mooi zijn als ze haar novelletechniek in de toekomst zou kunnen etaleren in een ambitieuzer project! Of zoals de vader van Marente tegen zijn dochter zei: 'Je kunt alles worden wat je wil!'
GELUK IS BREEKBAAR
Natuurlijk zal een fictieauteur die zijn lezers op sleeptouw wil nemen de noodlotssituatie een beetje uitvergroten. De grenzen van de realiteit niet te ver oprekken is daarbij de kunst. In 'Niet met opzet' blijft Sacha Voogd netjes binnen de lijntjes van het voorstelbare. Als Jurre zijn leven in Brazilië even onderbreekt om familiezaken te regelen in Nederland, ontmoet hij Marente, de vrouw met wie hij voor altijd verder wil. Maar wanneer hij ontdekt dat de overleden vader van zijn geliefde alles te maken heeft met een traumatische gebeurtenis uit zijn jeugd, verdwijnen de gelukshormonen in rap tempo. Moet hij open kaart spelen of zwijgen en hopen dat ze nooit zelf achter de waarheid komt?
Net zoals in een andere novelle van Sacha Voogd, 'In de schaduw van het Alcazar', moet de vrouwelijke hoofdpersoon een hartbrekende keuze maken. Volgt ze haar gevoel of haar morele waarden? Kan ze haar gekwetstheid omzetten in flexibiliteit? En kan ze een man vertrouwen die te lang gezwegen heeft? Bijzonder is dat de schrijfster in deze kortverhalen twee van elkaar verschillende, geloofwaardige antwoorden geeft. Het leven is geen recept!
GELIEFD OM HAAR STIJL
Ook uit dit plot blijkt waarom de vertelstem van Sacha Voogd door zoveel lezers gewaardeerd wordt. Ze verstaat de kunst om de juiste dingen op het juiste moment te zeggen. En ze kan met een behoedzame pen het meest kwetsbare maar ook het donkerste en pijnlijkste verwoorden. Omdat ze op een prettige manier confronterend is, wil je bij haar blijven. Het zou mooi zijn als ze haar novelletechniek in de toekomst zou kunnen etaleren in een ambitieuzer project! Of zoals de vader van Marente tegen zijn dochter zei: 'Je kunt alles worden wat je wil!'
1
Reageer op deze recensie