Meer dan fjordenromantiek !

maryse 30 augustus 2024
Ook in Hildur2 is de gelijknamige rechercheur nog steeds aan het werk in de IJslandse Westfjorden waar het weer ontembaar is en corrupte burgers even moeilijk in de hand te houden zijn.

Gesjoemel met bouwprojecten is altijd en overal een lucratieve business! Daarom wil de gehaaide politicus/zakenman Hermansson het project rond de uitbreiding van de haven in Isafjördur er snel en zonder milieuvergunning doordrukken. Aanlegplaatsen voor cruiseschepen zouden bovendien andere commerciële activiteiten mogelijk maken. Maar dromen kunnen uiteenspatten! Als Herman Hermansson op een langlaufpad om het leven komt, ligt er een nieuwe misdaadzaak op de tafel van het kleine rechercheteam.

SCHERP ALS HET MOET...
Hoewel Satu Rämö klassiek georiënteerde misdaadromans schrijft, heeft haar stijl een frisse, eigenzinnige signatuur. In 'Rosa en Björk' is ze bovendien op een felle manier kritisch. Ze vaart uit tegen de toenemende illegale wapenhandel, het rioolwater dat in zee geloosd wordt, de doorverkochte visquota die miljardairs voorbracht, ultra-rijken die banken opkochten en de klanten misleidden. 's Lands wijs, 's lands eer', oordeelt ze cynisch!

Daarnaast is er ook ruimte voor IJslandse legendes, zoals die over de schaapshoksluiper, en voor de natuur bij de poolcirkel. Door de strakke wind valt de regen in de Westfjorden altijd schuin naar beneden. En de surfende Hildur leert ons dat bij laag water de golven lang zijn terwijl ze bij vloed sneller breken. Ook haar breiende - mannelijke - collega Jakob is een leuke vondst, niet enkel omwille van het rustgevende getik van de naalden maar ook omdat de kennis van breipatronen een nuttig puzzelstukje oplevert voor hun speurtocht.

... GENUANCEERD ALS HET KAN
Satu Rämö bekommert zich altijd om de menselijke maat. Ook een schuldige kan getroffen zijn door groot onheil of machteloze onrechtvaardigheid. En een slachtoffer kan een immoreel verleden hebben. Er zijn heel wat grijszone's in onze samenleving!

De titel 'Rosa en Björk' verwijst naar de lang geleden verdwenen zusjes van Hildur, een pijnlijke herinnering die de rechercheur wil ophelderen en tegelijkertijd niet durft uit te klaren. Terwijl deze familiegeschiedenis verder wordt verteld in Hildur3 gaat de handwerkende Jakob in het naar hem genoemde deel erg donkere Kerstdagen tegemoet. Laat de vertaling maar snel komen!

Meer recensies van maryse