Lezersrecensie
Francis geeft een masterclass !
Dat Francis van Broekhuizen een verhaal kan vertellen weet iedereen! Of ze ook een verhaal kan opschrijven, wordt duidelijk als je haar boeken leest. In 'Schandalig mooie opera' verwoordt ze niet alleen haar fascinatie voor dit muziektheater maar deelt ze ook haar kennis hierover. Begrijpen en inzichten ontwikkelen kunnen het beleven van cultuur versterken!
VOOR ELKE SMAAK EEN GERECHT
Net als een ober die in een chique restaurant het menu komt toelichten, biedt Francis je componisten, opera's, aria's en libretto's aan waaruit je kunt kiezen. Je ontdekt onder meer dat Mozarts 'Figaro' als subversief werd gezien omdat de bedienden in het stuk slimmer waren dan hun meesters. Die gewaagde kijk schoot bij de aristocratie in het verkeerde keelgat. En je leest dat Verdi's 'Slavenkoor' uit Nabucco het officieuze volkslied van Italië werd in de periode van de onafhankelijkheidstrijd (1820-1870). Opera is veel meer dan een sing along evenement! Enige maatschappelijke relevantie vind je ook, maar dan in een minder prettige toonaard, bij Wagner die een notoire antisemiet was. Wie last heeft van keuzestress krijgt een instapmodel aangeboden. Dit boek wil drempelverlagend zijn!
NOOIT UITGELEERD
Voor wie echt op zoek is naar de ins and outs van opera krijgt een masterclass over rubata, cavatina, cabaletta, vibrato, coloratuurstemmen, het inruilen van goden en graven voor mensen van vlees en bloed of het antwoord op de vraag waarom tenoren hun grote aria meermaals per avond zongen... En natuurlijk komt Francis op voor de erkenning van vrouwelijke componisten, zoals Alma Mahler en Clara Schumann, die te vaak in dienst van hun man moesten staan.
Net als een opera moet ook een boek gecomponeerd worden. Hoewel het een uitdaging is om diverse sub-genres, persoonlijkheden, historische contexten en de bijbehorende muziek-technische evolutie overzichtelijk in beeld te brengen, slaagt de schrijfster erin logische en gedoseerde verhaallijnen te vinden. Ook haar gevarieerde taal en vloeiende stijl mogen er zijn. Omdat ze de lezer bovendien op een directe, levendige manier aanspreekt, lijkt het alsof ze naast je staat.
VAN LEZEN NAAR LUISTEREN EN TERUG
Van 'Schandalig mooie opera' geniet je nog meer als je wat sfeer kunt creëren door Mozarts 'koningin van de nacht' op de achtergrond te laten zingen of even je ogen sluit bij de dramatische stem van Maria Callas die in Bellini's 'Casta Diva' de godin van de maan om vrede smeekt.
Francis van Broekhuizen heeft geen divatrekjes, integendeel. Als ze terugdenkt aan haar afstudeermoment bij de Nieuwe Opera Academie, zegt ze 'een beetje trots te zijn' op haar summa cum laude (met de allerhoogste lof) onderscheiding. Voor 'Schandalig mooie opera' mag ze een cum laude (met lof) in ontvangst nemen en glimmen van trots!
Lees meer op https://inktkoelie.blogspot.com/
VOOR ELKE SMAAK EEN GERECHT
Net als een ober die in een chique restaurant het menu komt toelichten, biedt Francis je componisten, opera's, aria's en libretto's aan waaruit je kunt kiezen. Je ontdekt onder meer dat Mozarts 'Figaro' als subversief werd gezien omdat de bedienden in het stuk slimmer waren dan hun meesters. Die gewaagde kijk schoot bij de aristocratie in het verkeerde keelgat. En je leest dat Verdi's 'Slavenkoor' uit Nabucco het officieuze volkslied van Italië werd in de periode van de onafhankelijkheidstrijd (1820-1870). Opera is veel meer dan een sing along evenement! Enige maatschappelijke relevantie vind je ook, maar dan in een minder prettige toonaard, bij Wagner die een notoire antisemiet was. Wie last heeft van keuzestress krijgt een instapmodel aangeboden. Dit boek wil drempelverlagend zijn!
NOOIT UITGELEERD
Voor wie echt op zoek is naar de ins and outs van opera krijgt een masterclass over rubata, cavatina, cabaletta, vibrato, coloratuurstemmen, het inruilen van goden en graven voor mensen van vlees en bloed of het antwoord op de vraag waarom tenoren hun grote aria meermaals per avond zongen... En natuurlijk komt Francis op voor de erkenning van vrouwelijke componisten, zoals Alma Mahler en Clara Schumann, die te vaak in dienst van hun man moesten staan.
Net als een opera moet ook een boek gecomponeerd worden. Hoewel het een uitdaging is om diverse sub-genres, persoonlijkheden, historische contexten en de bijbehorende muziek-technische evolutie overzichtelijk in beeld te brengen, slaagt de schrijfster erin logische en gedoseerde verhaallijnen te vinden. Ook haar gevarieerde taal en vloeiende stijl mogen er zijn. Omdat ze de lezer bovendien op een directe, levendige manier aanspreekt, lijkt het alsof ze naast je staat.
VAN LEZEN NAAR LUISTEREN EN TERUG
Van 'Schandalig mooie opera' geniet je nog meer als je wat sfeer kunt creëren door Mozarts 'koningin van de nacht' op de achtergrond te laten zingen of even je ogen sluit bij de dramatische stem van Maria Callas die in Bellini's 'Casta Diva' de godin van de maan om vrede smeekt.
Francis van Broekhuizen heeft geen divatrekjes, integendeel. Als ze terugdenkt aan haar afstudeermoment bij de Nieuwe Opera Academie, zegt ze 'een beetje trots te zijn' op haar summa cum laude (met de allerhoogste lof) onderscheiding. Voor 'Schandalig mooie opera' mag ze een cum laude (met lof) in ontvangst nemen en glimmen van trots!
Lees meer op https://inktkoelie.blogspot.com/
1
Reageer op deze recensie