Lezersrecensie
Niets is ons vreemd !
Als een spannend boek de shortlist haalt van de Hebban Thrillerprijs en de invalshoek is uitnodigend, dan wordt je nieuwsgierigheid snel geprikkeld. Het kon niet uitblijven, iemand moest het tragische toeslagendossier verliteraturen!
MET DE RUG TEGEN DE MUUR
Marjolein van der Gaag ging aan de slag met haar hoofdpersonage Brenda van Ameland, het overwerkte Hoofd van de Belastingdienst bij wie de stress toeneemt naarmate de gedupeerden hun frustratie minder en minder onder controle hebben. Een steen door de ruit en een woedende meute bij de voordeur, laat zijn sporen na. Toch durft ze toe te geven dat ze de mensen achter de dossiers vooral als nummers zag. Wanneer haar dochter spoorloos verdwijnt, wijzen alle motieven in de richting van haar falende professionele activiteiten.
EEN WERELD VALT UITEEN
Tijdens deze emotionele hellevaart vinden Brenda en haar man niet veel steun bij elkaar. 'Ze heeft zich de laatste jaren helemaal begraven in dat ellendige werk van haar en een muur om zich heen gebouwd,' stelt Ronald verbitterd vast. Maar ook hij heeft zich niet al te koosjer gedragen, noch beroepshalve als arts, noch als echtgenoot. Er wordt meer dan één strop om de nek van de hoofdrolspelers gelegd!
Eén bouwsteentje is genoeg om een heel dominoparcours onderuit te halen. En dat eerste blokje komt uit een verrassende hoek. Vanaf dan is er geen houden meer aan en ontvouwt het slotakkoord van dit huiselijk drama zich in al zijn prettige complexiteit.
HET RAPPORT
Hoewel het geheel nog wat strakker gecomponeerd en verteld kon worden, en een aantal herhalingen vermeden had kunnen worden, verdient dit goed gestoffeerde plot een plaats tussen de beste Nederlandstalige thrillers van de afgelopen tijd. Aan de Engelstalige kant is de kwaliteit hoger. Denk maar aan recente debutanten zoals Jeneva Rose en Jo Callaghan die zowel wat originaliteit als diepgang betreft, van een andere orde zijn.
Toch is het de verdienste van deze schrijfster dat dit boek tal van contrasten in onze psyche bloot legt: loyaliteit tegenover ontrouw, liefde tegenover egocentrisme, eerlijkheid tegenover hypocrisie, oprechtheid tegenover verraad. Bovendien leer je dat je, behalve in het Monopolie-spel, nooit zonder te betalen uit de gevangenis geraakt. Die rekening kan wel de vorm aannemen van het kijken in de spiegel en daaruit lessen trekken. Dat is wat Brenda gedaan heeft.
GRENZEN AAN DE VRIJHEID
Naast het fiasco van de belastingdienst, levert de impuls van burgers om het recht in eigen hand te nemen dan weer de maatschappelijke dimensie van dit verhaal. Een geslaagd boek geeft je te denken tijdens en ook na het lezen!
Lees meer op: https://inktkoelie.blogspot.com/
MET DE RUG TEGEN DE MUUR
Marjolein van der Gaag ging aan de slag met haar hoofdpersonage Brenda van Ameland, het overwerkte Hoofd van de Belastingdienst bij wie de stress toeneemt naarmate de gedupeerden hun frustratie minder en minder onder controle hebben. Een steen door de ruit en een woedende meute bij de voordeur, laat zijn sporen na. Toch durft ze toe te geven dat ze de mensen achter de dossiers vooral als nummers zag. Wanneer haar dochter spoorloos verdwijnt, wijzen alle motieven in de richting van haar falende professionele activiteiten.
EEN WERELD VALT UITEEN
Tijdens deze emotionele hellevaart vinden Brenda en haar man niet veel steun bij elkaar. 'Ze heeft zich de laatste jaren helemaal begraven in dat ellendige werk van haar en een muur om zich heen gebouwd,' stelt Ronald verbitterd vast. Maar ook hij heeft zich niet al te koosjer gedragen, noch beroepshalve als arts, noch als echtgenoot. Er wordt meer dan één strop om de nek van de hoofdrolspelers gelegd!
Eén bouwsteentje is genoeg om een heel dominoparcours onderuit te halen. En dat eerste blokje komt uit een verrassende hoek. Vanaf dan is er geen houden meer aan en ontvouwt het slotakkoord van dit huiselijk drama zich in al zijn prettige complexiteit.
HET RAPPORT
Hoewel het geheel nog wat strakker gecomponeerd en verteld kon worden, en een aantal herhalingen vermeden had kunnen worden, verdient dit goed gestoffeerde plot een plaats tussen de beste Nederlandstalige thrillers van de afgelopen tijd. Aan de Engelstalige kant is de kwaliteit hoger. Denk maar aan recente debutanten zoals Jeneva Rose en Jo Callaghan die zowel wat originaliteit als diepgang betreft, van een andere orde zijn.
Toch is het de verdienste van deze schrijfster dat dit boek tal van contrasten in onze psyche bloot legt: loyaliteit tegenover ontrouw, liefde tegenover egocentrisme, eerlijkheid tegenover hypocrisie, oprechtheid tegenover verraad. Bovendien leer je dat je, behalve in het Monopolie-spel, nooit zonder te betalen uit de gevangenis geraakt. Die rekening kan wel de vorm aannemen van het kijken in de spiegel en daaruit lessen trekken. Dat is wat Brenda gedaan heeft.
GRENZEN AAN DE VRIJHEID
Naast het fiasco van de belastingdienst, levert de impuls van burgers om het recht in eigen hand te nemen dan weer de maatschappelijke dimensie van dit verhaal. Een geslaagd boek geeft je te denken tijdens en ook na het lezen!
Lees meer op: https://inktkoelie.blogspot.com/
2
Reageer op deze recensie