Wie hoog vliegt kan diep vallen !

maryse 17 juni 2024
Wie vreest dat 'Wat de hulp weet' een poging is om het succes van 'De hulp' nog wat dunnetjes over te doen, kan op beide oren slapen! Freida McFadden heeft deze opvolger een origineel plot en een nieuwbakken cast meegegeven. Voor Milly, de stoere housekeeper uit het eerste deel, is weer een hoofdrol weggelegd.

Als ze in het penthouse van Douglas Garrick gaat werken wachten haar pittige uitdagingen. Terwijl de neurotische, dominante werkgever haar op eieren doet lopen, maakt ze zich grote zorgen om zijn vrouw die een verborgen leven leidt achter de deur van de logeerkamer. Daarbij torst Milly een loden last uit haar verleden mee die elke dag opnieuw haar vrijheid belemmert. Nog vóór deze verhaalelementen met elkaar in aanvaring komen, stijgt de spanning bij de lezer!

Omdat de impulsieve Milly gevoelig is voor geweld dat vrouwen wordt aangedaan, werkt ze zich diep in nesten. Gelukkig kan ze rekenen op haar Siciliaanse vriend Enzo, de feelgood crimineel. Deze Robin Hood is een sympathieke creatie en Milly's hoop in bange dagen.

MILLY EN FREIDA OP MISSIE:
Waar in 'De hulp' de solidaire houding van het hoofdpersonage zich tot de eigen kring beperkte, heeft de schrijfster in dit vervolgboek het thema van de kwetsbare vrouw in een bredere maatschappelijke context geplaatst. Intussen hebben Milly en Enzo een aantal gewaagde reddingsmissies achter de rug. Die ervaring en de bijbehorende contacten ('Ik ken een mannetje', roept Enzo geregeld.) helpen hen om de volgende klus te klaren. Bovendien maakt de schrijfster duidelijk dat een achterstandswijk in Brooklyn geen veilige omgeving is voor meiden. En als slachtoffers verhaal gaan halen bij de politie, is begrip soms ver te zoeken.

Hoewel deze thriller net iets minder origineel is dan 'De hulp', laat Freida McFadden de lezer nooit los. Terwijl ze met vaste hand ze de spanningsboog bespeelt, zet ze haar fans waar het kan op het verkeerde been. Hier en daar serveert ze een dosis relativerende humor... alsof ze wil zeggen: 'Neem mijn woorden niet té ernstig, ik vertel maar een verhaal!'
Zo laat ze een plotacteur in het stervensuur zeggen:
'De spoelbak is rood van mijn braaksel. Het zal de pinot noir zijn.'

Freida McFadden heeft het maximum aantal lezers nog niet bereikt!

Meer recensies van maryse