Leuk jeugdboek

Mask38 19 februari 2020
In het kader van de leesbevordering is Koning van Katoren van Jan Terlouw voor 2 euro te koop. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met goede jeugdliteratuur. Want wat een leuk boek is dit. Niet gek dat dit al de 65e druk is. En ook al is het boek in 1971 geschreven, het leest nog steeds als een trein.
De jongen Stach wil koning worden en moet daarvoor zes opdrachten tot een goed einde brengen. De opdrachten passen bij het latere arbeidzame leven van Jan Terlouw : verdraagzaamheid, democratie, milieu, het poldermodel, het touwtje uit de brievenbus, oecumene, dierenactivisme, alles zit er al in.
Het hele boek is in de tegenwoordige tijd geschreven, waardoor je midden in de actie zit en je je één kunt voelen met de hoofdpersoon.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee voor welke leeftijdsgroep dit geschreven is, maar ook als volwassene heb ik het met plezier gelezen.

Meer recensies van Mask38