Animal farm, meer dan enkel wat boerderijdieren

Mats Vliegen 25 februari 2023
Als je houdt van boeken met een onderliggende boodschap die je doen nadenken dan is het boek animal Farm van George Orwell zeker een aanrader.
Ik heb het boek gelezen voor een boekopdracht op school waardoor ik er meer over heb moeten nadenken dan ik normaal zou doen.

Het verhaal lijkt op het eerste zicht een beetje ‘simpel’. Een bende dieren die ontevreden zijn over hun leven op de boerderij en in opstand komen. Maar al snel merk je dat het boek vol symboliek en ironie zit. Ik vind het idee van Orwell om het verhaal aan de hand van dieren te vertellen erg goed gevonden. Net door het ‘kinderachtig’ te maken wordt de boodschap duidelijker. De schapen als hersenloze volgens, de varkens die de politieke macht moeten voorstellen … Orwell toont aan dat verandering toch niet zo eenvoudig is als we denken.
Langs de ene kant een voorspelbaar verhaal, langs de andere kant bleef het spannend tot het einde. Het las zeer vlot eens je je door het begin en de verschillende personages geworsteld hebt.

Het boek krijgt van mij een 8,5 op 10 omdat het je laat nadenken over de wereld waarin we leven. Ook al schreef hij het een 80 jaar geleden, het is nog steeds erg actueel. Ik hoop dat meer mensen het zullen lezen en het hen doet nadenken.
Ik eindig met de zin die me het meeste bijbleef: “Alle dieren zijn gelijk, maar sommigen zijn gelijker dan anderen.”