Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Minder 'hot' dan je van een verhaal over Mars zou verwachten

Maud Goossens 07 oktober 2016

Weg van het leven op aarde dat je zoveel verdriet heeft gedaan, op reis naar Mars om daar de eerste beginselen van een gemeenschap op te zetten en de liefde van je leven te vinden. Voor de deelnemers van het Genesisprogramma klinkt het als muziek in de oren. De zes meisjes en de zes jongens die geselecteerd zijn beginnen dan ook vol goede moed en enthousiasme aan de grootste reis van hun leven. Wat een groot sprookje en een geweldig avontuur had moeten worden draait echter uit op een ware nachtmerrie. Terwijl de hele wereld het baanbrekende Genesisprogramma live volgt, strijden de deelnemers in het zwart van de ruimte in een spel van leven of dood.  

Victor Dixen valt meteen met de deur in huis met dit eerste deel van de Phobos-serie. Vanaf de eerste bladzijde waan je je in een fictieve wereld waarin de eerste groep mensen naar Mars gaat. Dat wetenschappers al jaren bezig zijn om dit in de toekomst ooit daadwerkelijk mogelijk te maken, is wat dit onderwerp erg intrigerend maakt. Hoe fictief dit ook moge zijn, als lezer voelt het alsof je een vlucht hebt genomen met een tijdmachine en dit zich werkelijk zou kunnen afspelen. Aan alle details zijn gedacht om dit gevoel zo goed mogelijk te ondersteunen; gewichtsloosheid, ruimteziekte, specialisten en zelfs de inrichting van het ruimteschip. Het overgrote deel van het verhaal speelt zich af in een en dezelfde ruimte, namelijk het kleine ruimteschip waarmee de twaalf deelnemers zich naar Mars begeven om daar de rest van hun leven door te brengen. Ondanks deze ‘beperking’ weet Dixen het verhaal zo dynamisch te brengen dat het voelt alsof er over een compleet dorp gesproken wordt.  

De eerste steek die Dixen laat vallen wordt al snel duidelijk. Uit zijn schrijfstijl lijkt enige onervarenheid met jongvolwassen lezers door te schemeren. Er wordt relatief weinig beeldend gesproken, wat hier en daar kinderlijk overkomt. Dixen had hogere verwachtingen van zijn jonge lezers mogen hebben. Zo wordt veel informatie letterlijk door de personages zelf verteld en zo met de lezer gedeeld. Helaas is het storend én onrealistisch zoals de personages zaken met elkaar bespreken waar de lezer nog geen kennis van heeft. Het lijkt alsof de schrijver niet wist hoe hij deze informatie anders duidelijk moest overbrengen of deze nergens anders wist te plaatsen. Het was echter een stuk prettiger geweest als hij deze dingen niet in de dialoog maar in de lopende tekst verwerkt had.  

Ook worden veel troeven van het verhaal al vroeg weggegeven, terwijl dit een grote bijdrage aan de spanning had kunnen leveren later in het boek. Daarnaast worden sommige aspecten erg overdreven, wat de geloofwaardigheid van het boek geen goed doet. Een voorbeeld hiervan is de populariteit van het Genesisprogramma. Dixen beschrijft dat de hele wereld elke dag het programma volgt en een jaar na de lancering nog steeds dagelijks is uitgedost in de kleuren van het Genesisprogramma. Waar de lezer in sommige delen van het boek bijna zou vergeten dat het een fictief verhaal is, verstoren zulke onnodige overdrijvingen dit gevoel toch enigszins. Deze factoren zorgen ervoor dat de spanning af en toe wegvalt. Desondanks weet Dixen een grote drang om door te lezen op te wekken en de lezer nieuwsgierig te houden naar de afloop van het verhaal. De combinatie van avontuur, spanning en prille liefdes is wat dit eerste deel van de Phobos-serie tot een prima YA-boek maakt.    

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Maud Goossens

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur