Authentiek

Mechtilde 04 mei 2020
Het boek Een te grote jas ontstijgt het niveau van de egodocumenten waarin herinneringen de ware gebeurtenissen vaak wat mooier kleuren. De auteur, Koosje de Leeuw, schrijft zoals het was tussen Maas en Waal in de vijftiger en zestiger jaren. Nergens stuurt ze, de lezer mag zelf beelden maken bij het gebodene. Bijna beschouwend neemt ze je mee in haar verhaal dat, via een korte blik in het meisjesleven van haar moeder Joke, begint bij het huwelijk van haar ouders.

Harrie en Joke de Leeuw vestigen zich in het dorpje Alphen, aan de rivier de Maas, waar ze gaan inwonen bij Harrie’s vader. Koosje is hun oudste dochter en in de loop van de jaren volgen er vijf zonen. In haar beschrijving van het leven, waarin de gemakken van de moderne tijd nog ver weg zijn, roept de auteur moeiteloos de toen-was-geluk-heel-gewoonsfeer op en herken je tegelijkertijd de zorgen die ouders van een groot gezin toen hadden.
De scene waarin ze als dertienjarig meisje afscheid neemt van haar stervende vader ontroert en legt de betekenis bloot van de titel van het boek: de letterlijk te grote jas die ze bij de begrafenis draagt en de verantwoordelijkheden die ze als puber krijgt in een sterk veranderende tijd.
De katholieke omgeving waarin Koosje volwassen wordt herbergt aardige mensen. Met simpele zinnetjes als: ‘De mannen van de kaartclub verzorgen de beesten’ (als vader in het ziekenhuis ligt), weet ze die sfeer feilloos te treffen.
Het dorpsleven in al zijn facetten wordt met warmte en humor beschreven. Het incidentele gebruik van streektaal draagt in hoge mate bij aan de sfeer en authenticiteit van het verhaal. Een bagagedrager heet bijvoorbeeld een pakkendrager en met ’t veld wordt de polder bedoeld.
Ik moest hardop lachen bij de scene waarin de jonge Koosje aangehouden wordt voor een alcoholcontrole en haar moeder een hilarische grap maakt. Maar in alle eerlijkheid, op die leeftijd had ik waarschijnlijk ook met kromme tenen gezeten.
Koosje wil uiteindelijk het liefst de wijde wereld in en zet verstandige en weloverwogen stappen in die richting, gadegeslagen door een moeder wier liefde voor haar dochter tot uitdrukking komt in warme bezorgdheid.

Dit boek is niet alleen een aanwinst voor de lokale geschiedschrijving maar biedt de lezer aangename leesuurtjes waarin ongetwijfeld een paar tripjes down memorylane gemaakt zullen worden.

Titel: Een te grote jas
Auteur: Koosje de Leeuw
Uitgegeven in eigen beheer, april 2020.
ISBN: 978 94 6328 346 5

Meer recensies van Mechtilde