The show must go on

MeK69 02 september 2024
Manouck Kwakernaat beschrijft in 'Van ambassadeur naar fraudeur' haar verhaal en hoe zij klem komt te zitten in een cultuur waar het draait om geld en macht. Het leest vlot en als lezer kun je meevoelen hoe haar frustraties zich opbouwen. Met haar beeldende manier van schrijven loop je met Manouck en haar groene tas mee door de gangen van het casino en zie je de ene collega na de ander op onverklaarbare wijze van het toneel verdwijnen, totdat zij zelf aan de beurt komt . "Zo werkt het hier gewoon. Jij weet iets van mij en ik weet iets van jou en zo dekken we elkaar" is een uitspraak van een collega en zet de toon voor het verloop van het verhaal. Manouck's vertelstijl is direct en recht voor zijn raap, waarbij de heerlijke Rotterdamse rollende 'r' door de humor heen klinkt. Haar levensmotto 'als je zelf in beweging komt, komt de wereld om jou heen ook in beweging' geeft haar enorm veel kracht. Je voelt de power van Manouck in iedere letter van het boek. Maar deze kracht verliest ze beetje bij beetje als de omgeving niet in beweging komt, haar tegenwerkt en haar vertrouwen ondermijnt. Ze gaat steeds vaker over haar eigen grenzen totdat ze niet meer verder kan. Ik denk dat heel veel lezers er herkenning uit kunnen putten. Van ambassadeur naar fraudeur is prachtig vormgegeven met kleur op snee met de symbolen van het kaartspel. Een (h)eerlijk leesboek!

Meer recensies van MeK69