Een inkijk in het Europese ambtenarenleven

Melanieke92 14 september 2024
Ik las dit boek op aanraden van een professor in Europese politiek. Het speelt zich af in Brussel en beschrijft het leven van verschillende ambtenaren die voor de Europese instellingen werken.

De auteur deed uitgebreid research in de Europese wijk in Brussel. Je voelt dat alles wat hij schrijft, echt zou kunnen gebeuren. Menasse portretteert Europese ambtenaren met verschillende leeftijden en nationaliteiten die werken voor verschillende directoraten. Hij is daarbij vaak humoristisch, is zeer beschrijvend en heeft oog voor detail.

Er zijn twee rode draden. De eerste rode draad is een varken dat geregeld in het Brusselse straatbeeld opduikt. De andere rode draad is het Jubilee Project waar alle beschreven ambtenaren bij betrokken zijn.

Ik hield van de scherpzinnigheid en vlotte schrijfstijl, maar verloor me soms in details die het verhaal naar mijn gevoel teveel naar de achtergrond verdreven. Het boek is echter interessant als introductie in het Europese ambtenarenapparaat in Brussel.

Meer recensies van Melanieke92