Dit boek moet je lezen, niet alleen omdat het leuk is maar ook om te leren de wereld een beetje beter te maken

We hebben al heel veel boeken van Pieter Koolwijk gelezen maar Baas van de wereld kenden wij nog niet. Nu is dit boek opnieuw uitgegeven met hele mooie illustraties van Linde Faas.

Baas van de wereld gaat over Ivo en Mila. Als ze buiten zijn staat er ineens een gekke zwerver met een winkelwagentje voor hun neus. Hij zegt dat hij de baas van de wereld is. Ivo gelooft er helemaal niets van maar Mila wel. Baas gaat er als een speer vandoor met zijn winkelwagentje, als de politie eraan komt.

Natuurlijk komen ze baas al snel weer tegen. Als de politie er weer aan komt stappen ze bij baas in zijn winkelwagentje. Het is niet zomaar een winkelwagentje….. het blijkt een winkelwagentje te zijn wat kan vliegen!! In het winkelwagentje ligt een mysterieus bruin pakketje. Door hun vlucht weg van de politie zijn ze ineens meest gezochte personen van het land.
Met baas komen ze terecht in het riool waar hij tv schermen heeft hangen om vanalles over de hele wereld te kunnen zien en bedenken ze een plan hoe alles weer goed kan aflopen.

Onze moeder las dit boek voor tijdens het eten. Het is een heel grappig fantasie verhaal. Baas en Ivo vinden we erg grappig. Sommige stukjes waren ook spannend, vooral als ze achterna worden gezeten door de politie.
Baas vonden we soms ook echt wel verdacht. Hoe kan hij toch elke keer alles weten en hoe komt hij aan dat pakketje, dat blijft mysterieus. Het vliegende winkelwagentje vonden we echt heel erg cool. Wij gaan binnenkort ook bij de supermarkt even proberen te vliegen in het wagentje. Misschien zie je ons wel door de lucht scheuren.

Iedereen zou dit boek moeten lezen niet alleen om dat het een leuk boek is maar ook omdat je leert dat iedereen een beetje kan doen om de wereld te helpen.

“En zo is het ook met de wereld. We moeten stoppen met dat gezeur over landen, huidskleur, geld en andere onzin, en ons richten op het grote geheel.”

-Noa & Pip-

Meer recensies van Melissa (Moeder & dochters lezen)