Hoever ga jij voor vele miljoenen?

Het boek het hoge noorden behoorde vorig jaar tot één van mijn favorieten. Ik was dan ook erg benieuwd naar dit nieuwe boeken van Ulf Kvesler.

Ook in dit boek wordt er weer afgewisseld met diverse tijdsperspectieven waardoor je langzaam maar zeker alle puzzelstukjes krijgt om het verhaal volledig te krijgen. We volgen Isak een jongeman werkend in de thuiszorg, op jonge leeftijd verliest hijgen een brand zijn moeder en zusje. Omdat zijn vader op dat moment niet meer voor hem kan zorgen vanwege psychische problemen, nemen zijn opa en oma de zorg van hem over. Zijn vader ziet Isak al die jaren, op 1x na, verder niet meer.
Tot dat zijn vader ineens contact met hem opneemt. Hij heeft niet lang meer te leven en wil het graag goed maken. De vader van Isak is inmiddels een zeer rijke en bekende kunstenaar internationaal gezien en heeft dan ook een aanzienlijk vermogen. Er worden geen kosten of moeite bespaard om Isak en Madde (zijn vriendin) naar hem te krijgen.

Het bezoek aan zijn vader vraagt veel en haalt oude trauma’s bij Isak naar boven.
Je leest in het verleden, heden en toekomst. Hierdoor kom je er al snel achter dat er ergens iets vreselijk mis is gegaan. Je leert door de verschillende tijdsperspectieven Isak goed kennen, je gaat in zijn hoofd zitten en je gaat je voelen zoals hij zich voelt. Zou in al je normen en waarden overboord gooien voor vele miljoenen?
In het begin boeide het verhaal mij enorm, mysterieus, een echte psychologische thriller, manipulatie, familie, mentale gezondheid alle ingrediënten zitten er in.
Toch werd het einde voor mij wat te onrealistisch en vond ik het allemaal wat te ver gezocht, ook zag ik sommige dingen wel al een beetje aankomen. Het is zeker weer een fijn boek, zijn schrijfstijl bevalt goed. Maar niet zo’n topper als het hoge noorden.

Meer recensies van Melissa (Moeder & dochters lezen)