IJskoud land

Matthew vertrekt als Deense journalist naar Groenland na heftige gebeurtenissen in zijn privéleven.

Als er een lichaam naakt met alleen een pels aan wordt gevonden in een scheur in het ijs, wordt er gedacht aan een oude Viking. Eén historische vondst die wordt bewaakt door de politie. Als de volgende dag blijkt dat er is in gebroken in het huis van de fotograaf en de camera, SD kaarten e.d. zijn gestolen. Moet Matthew met de fotograaf weer terug naar de plek waar het lichaam is gevonden.
Zodra de helicopter in de buurt komt zien ze dat het foute boel is. Het ijs waar de agent verbleef met het lichaam is helemaal rood en het lichaam is verdwenen.

Omdat er vanuit hogerhand niets gepubliceerd mag worden. Besluit Matthew zijn zinnen te verzette en te duiken in moorden begin jaren 70, die plaatsvonden in het groenlandse plaatsje Nuuk.Daar zijn 4 mannen gevild en aan een kruis genageld, 2 meisjes zijn sindsdien vermist.

Matthew ontvangt een oud dagboek/notitieboekje van een voormalig agent Jakob. Zijn aantekeningen gaan over de moorden destijds. Helaas is hij daarna ook spoorloos verdwenen. Het oprakelen van deze oude gebeurtenissen blijkt niet zonder gevaar te zijn en wat is de relatie met de huidige vondst en moord?

Wat een tof boek is dit, in een omgeving waar ik zelf nog niet vaak over heb gelezen in boeken. Je volgt het verhaal in het verleden d.m.v. het boekje en het heden vanuit Matthew. In het begin was dat wat verwarrend omdat het naar mijn inziens niet altijd duidelijk wordt aangegeven.
De details worden gruwelijk beschreven ook het slachten van een zeehondje met puppy ogen. De interactie tussen de personages is erg leuk en soms bijzonder te noemen. Ik had ook geen idee dat Greenlanders en Denen niet goed samen gingen.

Het verhaal neemt meerdere spannende wendingen die ik zeker niet allemaal zag aankomen. Wat een heerlijk verrassend boek. Ik ben erg benieuwd naar de volgende delen aangezien nog niet alle vragen zijn beantwoord.

Het enige nadeel in het boek zijn de soms erg lastige en zeer lange groenlandse namen zoals sinnattupiluk, Illisimatusarfik, tupilakpoppetjes, Angut Sermimeersoq, Aqqalu, Qinngorpu, Tupaarna.

Meer recensies van Melissa | Moeder en dochters lezen