Oktoberlaan gaat over Bo, een jonge vrouw die al op jonge leeftijd beide ouders heeft verloren. Het overlijden van haar moeder, een aantal jaar geleden tijdens Halloween, heeft een groot trauma achtergelaten. Bo woont nog steeds in het prachtige huis aan de oktoberlaan met een grote tuin tegen de bosrand. Hier koestert ze haar mooie herinneringen aan haar moeder. Ondanks haar jonge leeftijd heeft Bo haar eigen onderneming opgestart een winkel en biedt allerlei workshops aan. Alles staat in teken van bloemen, de pluktuin en pompoenen.

Het verhaal begint mysterieus waar Bo op 31 oktober een paniekaanval krijgt. Daarna gaan we terug in de tijd naar begin september. We leren Bo kennen, haar eerdere relatie, haar vriendinnen, haar problemen en de keus om eind oktober zich volledig terug te trekken vanwege alle nare herinneringen.
Als een nieuwe bewoner in het dorp de zeer knappe Jesper, een cafe overneemt en een groot herfst en Halloween feest wil geven wil hij Bo daar graag bij betrekken. Bo haar antwoord is direct Nee, maar naarmate ze er steeds verder over nadenkt en een beetje op aandringen van haar vriendinnen, komt Bo er achter dat het misschien wel tijd is om verder te gaan. Dingen los te laten en haar angsten langzaam onder ogen te gaan zien.

Als je denkt te maken te hebben met een roman zit er nog een enorme plottwist aan het einde.

Oktoberlaan is wederom een fijn geschreven boek. Het leest heerlijk en de herfstsfeer wordt weer fantastisch weergegeven. Je ziet de tuin voor je, je ruikt de pompoenen, je proeft de sfeer van het dorp, zalig!! Het is fijn om mee te kijken in Bo haar hoofd, echter vond ik haar mijmeringen wel iets te veel in herhaling vallen. Dat haalde voor mij wat de vaart uit het verhaal.
En kan je een hekel hebben aan een personage? Nou dat had ik vanaf de eerste minuut bij Jesper. Kortom hij is fantastisch weergegeven.

Een verhaal over rouwverwerking, grenzen aangegeven, echte vriendschap en acceptatie van jezelf en je angsten.
Een heerlijk verhaal om alvast in de herfststemming te komen. Oktobermaand is te lezen via Kobo Plus.
Ennuh als we het toch over de herfst hebben, dan wil ik nog even het huis van de herfst aanraden! Eén van mijn favorieten van vorig jaar.

Meer recensies van Melissa | Moeder en dochters lezen