Een weinig verassend, doch prachtig cultuurrijk fantasyverhaal

Merel Kuitert 23 juli 2022 Boekverkoper
Ik was helemaal weg van haar boek de Zwendelprins: De sferen, het hoofdpersonage, de romance… Voor een debuut vond ik het erg sterk, en dat Rima bij ons in de bibliotheek op bezoek kwam, maakte het natuurlijk helemaal af. Toen werd aangekondigd dat haar nieuwe boek ‘In het vervloekte hart’ op de planning stond, wilde ik hem dan ook erg graag lezen. Een horror-fantasy, waarom ook niet? Twee genres die ik heerlijk vindt!

Oermonsters, wraakgeesten, bloedkinderen. Allemaal arriveren ze tijdens de bloedmaan. Allemaal vormen ze een gevaar voor de mensheid. Priya Chkadhari is een bloedkind, wat betekent dat ze in staat is zielen te bespelen. Maar aangezien dit ten strengste verboden is, is het haar lot om dit geheim tot haar dood bij zich te dragen. Wanneer ze gerekruteerd wordt om tot soldaat te worden opgeleid in het grootste militaire fort van het land, Kuwatta, komt daar echter verandering in.
Priya komt in een wereld terecht waar brute kracht en een rigide militaire hiërarchie bepalen wie zegeviert, en waar blinde gehoorzaamheid en strikte discipline van iedereen geëist worden. Tot haar verbazing blijkt haar aangeboren magie in deze nieuwe wereld voor het eerst een voordeel te zijn. Samen met de andere bloedkinderen volgt ze een speciaal soort opleiding. Deze groep soldaten zal meevechten in de guerrillaoorlog die het verscheurde land Awaran al eeuwenlang in zijn greep houdt. Alleen komt Priya er al snel achter dat een groot en dodelijk gevaar zich in het vervloekte hart van Kuwatta schuilhoudt…

Het verhaal begint meteen erg spannend, met de introductie van de bloedmaan en de bloedkinderen. Hier kwam dan meteen het horror-element in voor: De kinderen moeten vluchten voor hun leven, want er zitten monsters achter hen aan. De onderhuidse spanning is meteen voelbaar. Helaas werd deze spanning wat afgevlakt naarmate het verhaal vorderde. Zeker, het is een fantasyverhaal met veel actie, maar het horrorelement was ik kwijt. Desondanks maakt de setting en zéker de gebeurtenissen aan het einde van het verhaal veel goed. De laatste honderd pagina’s heb ik bijna ademloos gelezen.

Hoofdpersonage Priya is een prachtig uitgediept karakter, vooral binnen haar gezin, en kwamen haar krachten mooi tot zijn recht. Priya maakt daadwerkelijk een ontwikkeling door in het verhaal, van een letterlijk ondergeschoven kind naar een powervrouw. Ook weet Rima thema’s subtiel, doch confronterend in haar boeken te verweven. Zo krijg je inzicht in de kolonisatie van Suriname, waar Rima in haar nawoord nog aandacht aan besteed. Het is dan ook een subtiele eye-opener voor de historie van blanke mensen.

Al met al was ik niet omver geblazen, maar toch blij verrast van In het vervloekte hart. Het middenstuk was even worstelen, maar het einde maakte een hele hoop goed. Rima deinst niet terug voor pijnlijke onderwerpen of moeilijke situaties, en weet culturelen heel mooi in haar verhalen te verweven. En dan heb ik het nog niet eens gehad over deze prachtige editie!

Meer recensies van Merel Kuitert