'Je moet je hierbuiten houden'
Mariette Zweers, bekend van haar debuut Maakbaar dat in 2017 werd genomineerd voor de Schaduwprijs, keert terug naar de thrillerwereld met Mama is hier. Een psychologische thriller die bestaat uit drie delen, over de dingen die vrouw en moeder Olga op het spel zou zetten wanneer het aankomt op het beschermen van haar gezin.
Het hoofdpersonage van deze thriller is Olga, een huisvrouw met een dochter en ogenschijnlijk perfecte man Mathijs, die voor het inkomen zorgt. Wanneer ze erachter komt dat haar echtgenoot wordt gechanteerd en haar dochter een ongeluk krijgt, verliest Olga zichzelf en doet ze er alles aan om dingen te weten te komen en vooral haar dochter te beschermen. Ook doemt haar verleden met een alcoholverslaafde moeder hier en daar op, wat haar persoonlijkheid wat diepte geeft. Dit laatste is noodzakelijk, want Olga is een vlak personage. Ze lijkt zich alleen maar te focussen op zichzelf en haar dochter en is onaardig tegen iedereen. Daarnaast zijn de keuzes die ze maakt niet altijd logisch en lijken deze alles erger te maken. Zo wordt haar meermaals verzocht (door echtgenoot, collega’s van echtgenoot, haar zus) om zich erbuiten te houden, en deze adviezen slaat ze achteloos in de wind. Als lezer stel je jezelf soms de vraag: ‘Waar gaat dit eigenlijk heen?’ Het voordeel is dan weer dat Zweers een vlotte schrijfstijl heeft met korte zinnen en simpele woorden, waardoor je niet afdwaalt en het tempo erin houdt.
‘Hou jij je overal verder buiten.’
De spanningsboog is in het eerste deel van het boek, waarin alles nog redelijk op rolletjes loopt, ver te zoeken. In het tweede deel komt deze langzaam op wanneer Olga steeds meer te weten komt over de duistere dingen die Mathijs heeft achter gehouden, en komt enigszins tot een hoogtepunt op het einde, waarin alles duidelijk zou moeten worden. Er kan dan echter nog steeds verwarring zijn: Namen van nieuwe personages doemen op, er zijn een aantal plotwendingen en Olga neemt vreemde beslissingen. De relationele sfeer tussen de personages is daarnaast ook vreemd. De liefde en genegenheid naar dochter Juliette, wat eigenlijk de drijfveer is van Olga’s beslissingen, is niet voelbaar.
Wanneer het verhaal waargebeurd zou zijn zou het wellicht een hogere beoordeling krijgen, er mist echter te veel spanning en is te verwarrend om bestempeld te worden als goede thriller. Hoewel de schrijfstijl van Zweers veel goedmaakt, zijn de rare beslissingen en acties van Olga een flink struikelblok.
Reageer op deze recensie