Een waardige sequel van een spannende fantasyserie

Merel Kuitert 06 juni 2024 Boekverkoper
Let op: Deze recensie kan spoilers bevatten van Trial of the Sun Queen.

Zoals je eerder kon lezen was Trial of the Sun Queen een van mijn favoriete boeken van dit jaar. Gelukkig treuzelde de Fontein niet lang, en is het tweede deel al vertaald en in een prachtige limited edition verschenen! Vandaag lees je wat ik vond van het tweede deel in de Artefacts of Ouranos-serie.

Lor wordt meegenomen door Nadir, de Auroraprins, en bevrijd van de Zonnekoning. Nadir is geïntrigeerd door haar: wie is deze eigenzinnige dame en welk geheim houdt ze achter? Maar Lor is niet van plan haar geheim prijs te geven, ook al voelt ze zijn aantrekkingskracht. Ze wil haar familie terugvinden én uit handen blijven van de Zonnekoning. Er zit maar één ding op: samenwerken met de Auroraprins en niet voor zijn charmes vallen. Zeker niet nu de toekomst van Ouranos aan een zijden draadje hangt…

Wauw, wauw, wauw. Mogelijk vond ik het tweede deel in deze serie beter dan de eerste, en dat wil wat zeggen over de schrijfstijl, de plot en het ontzettende talent van de schrijfster en vertaler. Meteen zat ik weer helemaal in het verhaal – dat meteen start waar het eerste deel is opgehouden – en heeft het me geen seconden uit zijn greep verloren. Ik weet dat het een goed teken is als ik eigenlijk wil slapen, maar toch nog een paar bladzijden wil lezen.

In dit deel lees je ook gedeeltelijk vanuit het perspectief van Nadir en die van Serce, wat zich jaren geleden afspeelde. Dit vond ik een welkome afwisseling, vooral gezien het feit dat de informatie die zij bezitten daadwerkelijk anders is dan dat van Lor. Ook de magie is fascinerend. Niet alleen Nadir en Serce leer je in dit deel kennen, ook andere karakters doen hun intrede, zoals de broer en zus van Lor (die we in het vorige deel maar heel even leerde kennen), de zus en vriend van Nadir en veel meer. Dat vond ik tevens een verademing, nadat we in het eerste deel enkel Lor goed leren kennen.

En dan de plotwendingen… Wow. Misschien kunnen we Nisha J. Tuli wel de koningin van plotwendingen noemen, want als je een doorgewinterde fantasyliefhebber weet te verrassen, moet je van goeden huize komen. Het einde laat ook weer zoveel ruimte voor meer en meer. De conclusie: Ga deze serie lezen. Je krijgt er geen spijt van.

Meer recensies van Merel Kuitert