Bouma veegt op humoristische wijze de vloer aan met nutteloze werkgewoontes

Merel Plat 29 oktober 2020

Voor je werkdag begonnen is, stroomt je WhatsApp al over met felicitatieberichten aan een collega. Tussen de honderd felicitatieberichten door zie je nog net de melding dat de vergadering een half uur later zal starten. Vanuit huis werken leek prettig, maar ook tijdens het videobellen blijft die ene collega veel te lang praten. De dag eindigt met je functioneringsgesprek. Je voelt de jeuk al opkomen als je baas start met: 'En, hoe vind je zélf dat het gaat?' Herkenbaar? Japke-d. Bouma beschrijft deze en vele andere jeuksituaties op de werkvloer en geeft tips hoe dit beter kan.

Bouma is eindredacteur en columnist bij NRC Handelsblad. Wekelijks schrijft zij over werk, kantoortaal en carrière. Een aantal van deze columns zijn nu in bewerkte vorm opgenomen in de bundel Hoe vind je zélf dat het gaat? Eerder schreef zij de boeken Survivalgids voor de kantoorjungle en Uitrollen is het nieuwe doorpakken.

In Hoe vind je zelf dat het gaat? wordt een breed scala aan onderwerpen besproken. Jeukwoorden als 'agile' en 'onboarding', tips voor thuiswerken, verschillen tussen mannen en vrouwen op kantoor, clichés in vergaderingen; bijna elk denkbaar onderwerp komt aan bod. Doordat Bouma jeukwoorden en ervaringen uit diverse sectoren bespreekt (denk aan de zorg, het onderwijs en de rechtspraak), is deze bundel interessant voor een brede lezersgroep. Iedereen die werkt vindt wel ergens in dit boek herkenning en bruikbare tips.

Fijn is dat een deel van het boek ook ingaat op de uitdagingen en problemen die de coronacrisis met zich meebrengt. Hierdoor is deze bundel heel actueel. Bouma noemt zowel de voordelen als de frustraties van het thuiswerken en geeft adviezen over diverse nieuwe situaties die zijn ontstaan. Zo krijgt de lezer tips over hoe ze zich het beste kunnen kleden voor een videomeeting.

Bouma bewijst dat een boek over werk beslist niet saai hoeft te zijn. Haar stukken zitten vol humor. Ze schrijft met scherpe pen en draait niet om zaken heen, maar zegt gewoon dat bepaalde termen onzinnig zijn. Vele voorbeelden illustreren dat nieuwe woorden vaak heel interessant klinken, maar dat het bij nader inzien meestal holle termen zijn:

'Ik had er nog nooit van gehoord, maar ineens was er ook "integraal werken". Ook weer zo’n woord waarvan je denkt: waarom toch? Misschien betekent het "ál het werk doen", in plaats van alles maar een beetje half. Dat zou in veel bedrijven al best een verbetering zijn. Maar liever: stop er gewoon mee. "Niemand weet hier wat het betekent," schreef een lezer me op Twitter. "Maar het is binnen ons bedrijf wel een speerpunt."'

Hoewel het grappig is om over dit soort situaties te lezen, is het eigenlijk te gek voor woorden dat dit daadwerkelijk gebeurt. Gelukkig geeft Bouma ook suggesties voor hoe het dan wel moet. Hierdoor wordt de bundel zoveel meer dan slechts een grappig boek. De humoristische stukken worden afgewisseld met interviews die meer serieus van toon zijn. Al met al is het daardoor een heel onderhoudend boek geworden.

Hoe vind je zelf dat het gaat? stelt op humoristische wijze de kantoorgewoontes en modewoorden op kantoor aan de kaak. Als lezer word je regelmatig aan het lachen gemaakt door de gekke situaties die beschreven worden of door de manier waarop Bouma de spot drijft met bepaalde woorden. Je wordt echter ook aan het denken gezet en krijgt voldoende tips om nutteloze kantoorgebruiken om te buigen naar nuttige gewoontes. Daar wordt de werkvloer alleen maar leuker van.

Meer recensies van Merel Plat