Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Wiskundedocent, blijf bij je leest!

Merel 26 maart 2020

Denk je dat je geen wiskundeknobbel hebt? Of dat je te oud bent om iets nieuws te leren? Goed nieuws: deze ideeën zijn achterhaald! Met Het grenzeloze brein wil Jo Boaler laten zien dat iedereen, hoe oud je ook bent of welke opleiding je ook gevolgd hebt, kan blijven leren. Aan de hand van zes leersleutels wil ze de lezers leren om hun brein optimaal te gebruiken.

Boaler werkt als hoogleraar wiskundeonderwijs aan Stanford University. Als onderwijshervormer zet zij zich in voor onderwijs waarin projectgebaseerd werken, samenwerking tussen leerlingen, heterogene klassen en creatief denken centraal staan. Vanuit haar professionele achtergrond geeft zij vele voorbeelden van effectief en minder effectief onderwijs. Dat zij geen achtergrond heeft in hersenonderzoek, wordt echter al snel duidelijk.

In de inleiding van Het grenzeloze brein stelt Boaler:

‘Wanneer we ons de nieuwe wetenschap in dit boek en de zes leersleutels die ik zal benoemen eigen maken, functioneren onze hersenen anders en veranderen we als mens.’

Helaas legt ze slechts een zwakke link tussen het brein en het leren. Na het benoemen van elke leersleutel legt ze in gemiddeld vier zinnen uit wat de hersenen hiermee te maken hebben. Specifieke hersengebieden worden hierbij wel benoemd, maar niet uitgelegd. Dit geeft de indruk dat ze te weinig thuis is in hersenonderzoek om hiermee een goede basis te leggen voor haar onderwijsmethoden. Die lijken dan ook vooral lichtjes gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen rondom neuroplasticiteit.

Na de leersleutel volgen steevast meerdere voorbeelden waarin het gaat over het verband tussen (alternatieve) onderwijsmethoden en leerprestaties. Bij de leersleutel die stelt dat leren neurale paden verbindt en versterkt, worden voorbeelden gegeven over mensen die ondanks een negatief oordeel vanuit de omgeving toch doorzetten en daarmee succes boeken. Er wordt niet meer teruggekoppeld naar de neuroplasticiteit die in de leersleutel genoemd wordt, geen enkel bewijs voor de veronderstelde link wordt aangedragen. Dat het behaalde succes te maken heeft met veranderingen in de hersenen, kan dus niet zomaar worden aangenomen. Ook andere beweringen, zoals dat huiswerk maken schadelijk is, worden niet onderbouwd.

Positief is dat er veel voorbeelden uit de praktijk gegeven worden. Helaas is het door overdreven bewoordingen soms lastig om deze serieus te nemen. Een voorbeeldje: Boaler beschrijft hoe ze in een cursus aan mensen uitlegt dat de som 18x5 op verschillende manieren uitgerekend kan worden (denk hierbij aan: 9x10 of 10x5 en 8x5 bij elkaar optellen). De mensen zijn geschokt en ontdaan dat dit mogelijk is, ze staan versteld en rennen meteen enthousiast de straat op om uit te testen hoe verschillende mensen dit uitrekenen. Dat er bij meerdere voorbeelden vermeld wordt dat haar methoden levensveranderend waren, kan ook wel met een korrel zout genomen worden.

Irritant is dat grote stukken uit het boek een reclamecampagne voor haar cursus lijken. Ze verwerkt vele reacties van cursisten, zonder daarbij op de inhoud van de cursus in te gaan, waardoor deze geen waarde hebben voor de lezer:

‘Ik dacht dat het fijn zou zijn voor de kinderen. Ik had er niet op gerekend dat het mijzelf zou veranderen. Dat was de grootste openbaring van het geheel.’

In het boek komen gelukkig ook nog een aantal goede ideeën over het onderwijs aan bod, die het leren van met name wiskunde bevorderen. Het boek zou echter sterker overkomen als ze alle zelfreclame achterwege had gehouden. Datzelfde geldt voor de zwakke link met hersenonderzoek. Over het onderwijs weet ze wel veel nuttige informatie te geven en daarom zou Boaler voor een volgend boek deze raad ter harte moeten nemen: wiskundedocent, blijf bij je leest!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Merel

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur