Een Meesterlijk Samenspel van Realiteit en Verbeelding.

Mery Todde 17 juli 2024
Fabel & Feit van Annemiek Abbekerk, Harrie Adema, Rick Ardesch, Julia de Boer-Schipper, Christel Boon, Yvette Bruijnen, Eveline van Dienst, Ditty van Drenth, Renske van Eekelen, Frans van der Eem, Silvia van Gimst, Nel Goudriaan, Roos Hanemaaijer, Nadine op den Kelder, Anita Kok, Brechje de Koo, Cecile Koops, Lonneke Kossen-Groot, Joseph Roelands, Tamara Rozengarden, Susan Schutte, Peter Slis, Yvonne Sonke, Nancy van der Stap, Dirk van der Starre, Ria Streng, Luc Vos, Katya van Zaalen.

Feit & Fabel is een fascinerende bundel die je uitnodigt om na te denken over de dunne lijn tussen wat we als waar aannemen en wat we als fictie beschouwen. Dit boek, geschreven door een collectief van auteurs, waaronder Annemiek Abbekerk, Harrie Adema, Rick Ardesch, Julia de Boer-Schipper, Christel Boon, Yvette Bruijnen, Eveline van Dienst, Ditty van Drenth, Renske van Eekelen, Frans van der Eem, Silvia van Gimst, Nel Goudriaan, Roos Hanemaaijer, Nadine op den Kelder, Anita Kok, Brechje de Koo, Cecile Koops, Lonneke Kossen-Groot, Joseph Roelands, Tamara Rozengarden, Susan Schutte, Peter Slis, Yvonne Sonke, Nancy van der Stap, Dirk van der Starre, Ria Streng, Luc Vos, Katya van Zaalen. speelt op briljante wijze in op de huidige maatschappelijke worsteling om feit van fictie te onderscheiden.

De verhalen in deze bundel schuren tegen elkaar aan als venijnige korrels zand of voelen zacht aan als donsveren van een gans. Ze navigeren door een landschap waarin het steeds moeilijker wordt om te ontdekken wat echt is en wat nep. De fabeldieren in deze verhalen komen in opstand tegen de harde, feitelijke wereld van kwaad en verdriet, met slechts een vleugje liefde om de balans te bewaren. Dit resulteert in verhalen die je telkens weer aan het twijfelen brengen: is dit een fabelachtig feit of een feitelijke fabel?

Het boek slaagt erin om op een mooie manier te laten zien hoe ingewikkeld het tegenwoordig is om het verschil te zien of te lezen. Vroeger zei men: er is een dunne sluier tussen liefde en haat. Maar tegenwoordig is er ook een hele dunne sluier tussen nep en echt. De auteurs hebben met deze verhalen echt de nagel op de kop geslagen. Elk verhaal biedt een unieke invalshoek en zorgt ervoor dat je als lezer voortdurend op het puntje van je stoel zit, wachtend op de volgende plotwending.

Feit & Fabel is een bundel die zeker de moeite waard is om te lezen. Elk verhaal laat je opnieuw nadenken over de realiteit en nodigt je uit om je eigen interpretatie van waarheid en verbeelding te heroverwegen. De veelzijdigheid van de auteurs en de variëteit aan verhalen zorgen ervoor dat er voor iedere lezer iets te genieten valt. Het is een boek dat niet alleen vermaakt, maar ook aanzet tot nadenken – een ware aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de grensgebieden van menselijke ervaring en perceptie.

Meer recensies van Mery Todde