Een Ontroerende Zoektocht naar Geluk en Acceptatie.

Mery Todde 08 augustus 2024
In Kiko zoekt naar geluk,het tweede deel van de Op dril met Kiko de krokodil reeks, neemt Lieve Clarebout de lezer mee op een ontroerende en diepzinnige reis door de wereld van Kiko de krokodil. Nadat Kiko en zijn vriendin Odette van de kleurrijke Regenboog zijn verhuisd naar het land Wit, rijst de vraag of Kiko zijn draai kan vinden in deze nieuwe omgeving. Het boek verkent op een prachtige manier de emoties en twijfels die gepaard gaan met verandering en het zoeken naar geluk.

Lieve Clarebout weet op een subtiele maar krachtige manier complexe thema’s zoals vriendschap, tolerantie en vergevingsgezindheid aan te reiken, waardoor het boek niet alleen voor kinderen, maar ook voor hun ouders een waardevol verhaal is. Het verhaal van Kiko is er één van aanpassing en acceptatie; hij worstelt met heimwee en de wens om terug te keren naar de vertrouwde omgeving van de Regenboog. Tegelijkertijd leert hij de waarde van nieuwe ervaringen en de mogelijkheid om geluk te vinden op onverwachte plaatsen.

Wat dit boek bijzonder maakt, is de manier waarop Clarebout de innerlijke wereld van Kiko tot leven brengt. Zijn twijfels en verlangens worden op een manier beschreven die niet alleen herkenbaar is voor kinderen, maar ook uitnodigt tot reflectie. Kiko’s zoektocht naar geluk in het land Wit is een metafoor voor de uitdagingen die we allemaal tegenkomen wanneer we geconfronteerd worden met verandering en het onbekende.

De illustraties in het boek, die rijk zijn aan symboliek en kleur, versterken het verhaal en zorgen ervoor dat de emoties van Kiko visueel voelbaar zijn. De overgang van de kleurrijke Regenboog naar het sobere land Wit wordt op een treffende manier weergegeven, wat de innerlijke strijd van Kiko nog tastbaarder maakt.

Clarebout slaagt erin om op een speelse en toch diepgaande manier de boodschap over te brengen dat geluk niet altijd op dezelfde plek te vinden is, en dat openstaan voor nieuwe ervaringen je onverwachte vreugde kan brengen. Het boek eindigt op een wijze die kinderen leert dat verandering moeilijk kan zijn, maar ook kan leiden tot groei en nieuwe vriendschappen.

Kiko zoekt naar geluk is een prachtige aanvulling op de reeks en een absolute aanrader voor ouders die op zoek zijn naar een verhaal dat niet alleen vermakelijk is, maar ook waardevolle levenslessen biedt. Dit tweede deel maakt nieuwsgierig naar de ontknoping van de trilogie, en naar de keuzes die Kiko uiteindelijk zal maken tussen de Regenboog en het land Wit.

Meer recensies van Mery Todde