Een Krachtige en Verrassende Finale.

Mery Todde 10 augustus 2024
Lieve Clarebout heeft met Terug naar de regenboog of toch het land Wit? een onvergetelijke afsluiting gebracht van haar geliefde reeks Op dril met Kiko de krokodil. In dit derde en laatste deel volgen we Kiko op zijn spannendste avontuur tot nu toe, waarin de thema's van identiteit, weerstand tegen verandering, en de zoektocht naar geluk op indrukwekkende wijze worden uitgediept.

Het verhaal begint met Kiko's verhuizing naar het mysterieuze land Wit, een plek die in schril contrast staat met de kleurrijke Regenboog waar hij vandaan komt. Het land Wit wordt geregeerd door een koning die een diepe afkeer heeft van krokodillen, en dit zet de toon voor een verhaal vol spanning en uitdaging. Clarebout slaagt erin om de lezer mee te nemen in een wereld waarin Kiko geconfronteerd wordt met vooroordelen en obstakels, waardoor de diepere boodschap van het boek – het overwinnen van weerstand en het vinden van schoonheid in diversiteit – krachtig naar voren komt.

Wat Terug naar de regenboog of toch het land Wit? echt bijzonder maakt, is de manier waarop Clarebout de dagelijkse realiteit van Kiko gebruikt als een metafoor voor de uitdagingen die we allemaal in het leven tegenkomen. De mallemolen van de werkelijkheid waarover de auteur spreekt, wordt prachtig vertaald naar de worstelingen van Kiko, die niet alleen te maken krijgt met een vijandige omgeving, maar ook met zijn eigen twijfels en verlangens. De koning van het land Wit, met zijn aversie tegen krokodillen, symboliseert de weerstand die vaak bestaat tegen het onbekende of het anders-zijn.

Clarebout weet met haar eenvoudige maar krachtige taalgebruik zowel jonge lezers als volwassenen te raken. De spanning wordt zorgvuldig opgebouwd, en net als je denkt te weten hoe het verhaal zal eindigen, komt Clarebout met een verrassende ontknoping die niet alleen logisch, maar ook ontroerend is. De finale is niet alleen een overwinning voor Kiko, maar ook een viering van de kracht van acceptatie en zelfvertrouwen.

De illustraties, net zoals in de vorige delen, voegen een extra dimensie toe aan het verhaal. De contrasten tussen het kleurrijke Regenboog en het monotone land Wit zijn visueel prachtig weergegeven, waardoor de thema’s van het verhaal nog meer tot leven komen.

Met Terug naar de regenboog of toch het land Wit? levert Lieve Clarebout een bevredigende en emotionele afsluiting van Kiko's reis. Het boek is een schitterende samenvatting van de thema’s die door de hele serie lopen, en biedt een hoopvolle boodschap over het vinden van geluk, zelfs op de meest onverwachte plaatsen. Voor iedereen die de eerste twee delen heeft gelezen, is dit derde deel een absolute must-read, en een waardige afsluiting van Kiko's avonturen.

Meer recensies van Mery Todde