Een Eerlijke Reis door het Leven.

Mery Todde 15 oktober 2024
Sjakie, het boek van Sjaak van der Velden, biedt een fascinerend kijkje in het leven van een man die met een scherpe blik terugkijkt op bijna zeventig jaar vol avontuur en tegendraadsheid. Na vier maanden in de medische molen, waarin hij gedwongen werd stil te staan bij zijn leven, besloot Sjaak het anders aan te pakken dan de gebruikelijke autobiografie. In plaats daarvan deelt hij een reeks anekdotes en verhalen die niet alleen zijn persoonlijke ervaringen belichten, maar ook de bredere maatschappelijke context van zijn leven.

Met een unieke structuur, waarin de letters van het alfabet de leidraad vormen, neemt Sjaak ons mee door zijn jeugd in Rotterdam, zijn tijd in een kamp voor moeilijk opvoedbare jongens, en zijn weg naar de wetenschap. Het is een reis die door de vele gebeurtenissen in zijn leven wordt gekenmerkt: van het verstoren van Buikhuisen’s oratie tot het belachelijk maken van politie te paard. Sjaak schrijft met een mix van humor en ernst, waardoor je niet alleen zijn verhalen leest, maar ze ook daadwerkelijk voelt.

Wat dit boek echt bijzonder maakt, is de manier waarop Sjaak zijn persoonlijke verhalen verbindt met de maatschappelijke veranderingen van zijn tijd. Hij verliest de context van arbeiderskinderen die gingen studeren, de ontkerkelijking, de seksuele revolutie, en de opstandigheid van de jaren zestig en zeventig niet uit het oog. Toch is zijn perspectief verfrissend en origineel; het voelt als een eerlijke en soms confronterende reflectie op een tijd die vaak romantisch wordt voorgesteld.

Sjaak van der Velden weet zijn lezers te boeien met zijn oprechte en ongecensureerde kijk op het leven. Zijn liefdesrelaties en seksuele avonturen worden met dezelfde directheid en kwetsbaarheid beschreven als zijn strijd tegen de gevestigde orde. Dit zorgt voor een authentieke leeservaring die je aan het denken zet over de vele facetten van het leven.

Sjakie is meer dan alleen een verzameling anekdotes, het is een eerbetoon aan de veerkracht van de mens, de kracht van de verhalen die ons vormen, en een herinnering dat het nooit te vroeg is om je verhaal te vertellen. Dit boek is een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in persoonlijke verhalen die het grote geheel van de samenleving belichten. Het laat je lachen, nadenken en soms zelfs ontroeren, en dat maakt het tot een waardevolle toevoeging aan de hedendaagse literatuur.

Meer recensies van Mery Todde