Heerlijke Nederlandstalige feelgood

MevrouwWillems 28 september 2024
De eeuwige jaknikker

Lees dit boek als je op zoek bent naar een feelgood, waarin voor jezelf leren opkomen centraal staat. En daarnaast liefdevolle, goedgeschreven spicy scènes.

Oke, behalve dan die eerste. Die is goed geschreven, maar zo slecht! Je valt er meteen middenin. Fiona, samen met haar collega in de gymzaal. Ze doet enorm haar best om het hem naar de zin te maken, maar vergeet daarbij zichzelf. Zoals ze zelf denkt: "Maar dit is ook oké hoor." Niet echt een gedachte die je dan zou moeten hebben, toch?

Ze is de eeuwige jaknikker. Nooit zelf aangeven wat ze wil, want ze wil niemand tot last zijn. Op een dag op de kermis zit ze bij Pim in de spin. Hij daagt haar uit om te zeggen wat ze denkt en aan te geven wat ze wil. En hoe!

Vanaf dat moment ziet ze het als haar missie om meer voor zichzelf op te komen. Slechte date? Weg er mee! Alle opgekropte boosheid komt er uit, helaas ook wel eens tegen de verkeerde.

Je ziet Fiona enorm groeien, ze zet grote stappen. En met haar denk je ook over jezelf: had ik dat anders aangepakt? Zeg ik misschien ook te vaak ja? Terwijl ik aan het lezen was moedigde ik haar aan en juichte ik haar toe.

Je vliegt door het boek heen, al kon ik me niet alle scènes even goed voorstellen. Maar oke, dat was dan ook een stuk met aerial yoga. Daar kun je wel doorheen lezen.
Het is een humoristisch boek, terwijl het niet oppervlakkig blijft. De karakters zijn herkenbaar en persoonlijk. Het gaat over de liefde, dus je weet dat het goed komt aan het einde. En oh wat fijn als dat moment er dan is.

Jade Vening heeft veel van wat ze heeft geleerd van haar eigen burn-out in dit boek gestopt. Het is daarmee een heel persoonlijk boek geworden, want je snapt dat Fiona echt bepaalde gedachtes kan hebben over grenzen aangeven.

Wat ik persoonlijk fijn vond is dat het over iemand in het onderwijs gaat (herkenbaar), in Arnhem (herkenbaar), die meer voor zichzelf mag opkomen (herkenbaar). Ook vond ik het erg leuk om het schrijfproces mee te krijgen omdat ik Jade volg via Instagram.

Ik wilde niet stoppen met lezen, dus ik ben blij dat er nog drie boeken aankomen, over de andere vrienden uit de groep. Die zijn in dit boek al vaker langsgekomen, dus ik ben nieuwsgierig.

Kortom, een hele fijne Nederlandstalige feelgood, die elke romance-lover zou kunnen waarderen.

Meer recensies van MevrouwWillems