Wat als?

MevrouwWillems 28 juni 2024
Het Laatste Gesprek is het debuut van Marc Koning. Het is een bundel met negen afwisselende verhalen.

Ook al zit er in elk verhaal iets wat niet 'echt' is, het bijbehorende menselijke gedrag is dat wel: bedrog, wraak, maar ook nieuwsgierigheid en reageren op ziekte.

Elk verhaal is een gedachtenexperiment. Zo krijg je uiteenlopende vragen als 'wat als je in een film kunt verdwijne' Wat als je van plaats kunt verwisselen met iemand die je belt? Wat als je huid krimpt?

Toen ik er aan begon had ik niet gedacht dat er zoveel horrorelementen in zouden zitten. Er zaten hele gruwelijke stukken in, waar ik me doorheen moest zetten, zoals dealen met miskramen en verbrandingen.

De verhalen vragen vraagt je om suspension of disbelief, het opschorten van je ongeloof, om even niet sceptisch te zijn. Hoe alles precies werkt in het boek hoef je niet te weten en meestal ga ik daar ook in mee. Je neemt aan dat het klopt en je gaat met de schrijver mee. Toch waren er ook momenten waar me dat niet bij lukte.

Hij weet hele spannende verhalen te schrijven, met hier en daar een fijne plottwist. Het ging zelfs zo ver dat ik soms het einde opzocht om te zien wat er zou gebeuren.

Wat mij betreft had de schrijfstijl vlotter gekund. Je krijgt soms teveel informatie, bijvoorbeeld in dialogen of gedachtes, die weinig toevoegen, dat leest meer als paginavulling. Ook stoorde de tegenwoordige tijd me, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Mijn favoriete verhaal was Storm, omdat ik door het tweede deel het eerste ging begrijpen. Ik vond Levende Legende(s) ook heel leuk door alle filmverwijzingen.

Ik heb dit boek gekregen als recensie-exemplaar, bedankt!

Meer recensies van MevrouwWillems