Met een gouden randje

MevrouwWillems 17 juli 2024
Lisette Jonkman doet het weer! Ze staat bekend om haar feelgood boeken met rijke karakters, waar veel humor in zit. Onweerstaanbaar past precies in dit rijtje.

Madelief wordt met Mees, de beste vriend van haar zus, op pad gestuurd. Ze wil een cabrio kopen, en hij is een expert op alles wat met auto's te maken heeft. In dit verhaal gooit een vervelende ex roet in het eten, en Madelief maakt het zichzelf allemaal erg moeilijk.

Je zou de dynamiek tussen Madelief en Mees kunnen beschrijven als 'grumpy vs sunshine', of anders als Golden Retriever vs Black Cat. Madelief is niet het zonnetje in huis. Ze wil overal controle over, zelfs wat de buurvrouw van haar denkt. Mees is daarentegen wat meer een vrije vogel. Hij houdt bijvoorbeeld de tijd niet bij en is veel impulsiever. Hij geeft ook aan dat hij bij Madelief zich soms als een extra blije puppy gedraagt.

Toch heeft deze lieverd een hart van goud, net als het randje van het servies van oma (die gebruikt hij nog steeds).

Ik vind de schrijfstijl heel fijn om te lezen. Met weinig woorden weet ze de scène neer te zetten, zonder details te missen. Er zitten natuurlijk ook veel foute autograpjes in, die op rekening komen van de slijmerig flirtende autoverkoper.

Lisette Jonkman zet het graag dik aan en dat zijn feestjes om te lezen.
Een voorbeeld:

"Hoeveel heeft hij je verteld?"
"Waarover?"
"Over de manier waarop bioluminescent plankton gebruik maakt van fotosynthese natuurlijk."

Komen ze bij elkaar en is er vuurwerk? Zeker. In het dankwoord moedigt de schrijfster haar kinderen ook aan om deze hoofdstukken niet te lezen.

Wat ik in die hoofdstukken vooral goed vond is hoe onzeker Madelief is, en hoe goed Mees haar op haar gemak kan stellen. Dat vond ik zó lief, ik gun iedereen zo'n invoelende partner.

Ook het einde waar Madelief de confrontatie heeft met haar ex ging wat mij betreft wel heel erg snel. Dat leek qua toon niet bij de rest van het boek te passen. Madelief herstelt zich in recordtijd én Mees is er ook nog toevallig. Maar goed, het is een kort feelgood verhaal.

Ik kijk uit naar het verhaal van Rozemarijn, de zus van Madelief!

Meer recensies van MevrouwWillems