Diepzinnig scherp

M.G. Pauwels 23 april 2024
Ik ben niet zo het type dat makkelijk naar mijn toetsenbord gaat om recensies te schrijven, maar bij deze wil ik toch mijn blijk van waardering nalaten.
Ik las De Heraklasmoorden en dat smaakte naar meer. Dit heb ik met dit vervolg gekregen.
Het is me opgevallen dat in dit boek de psychologische uitwerking vooral centraal stond en dat was in dit verhaal zeker een meerwaarde.
De relatie tussen Rudi Smeets en zijn vrouw Odette krijgt een extra dimensie. Ook de nieuwe zaak die Smeets met zijn team moet oplossen, is iets complexer.
De lijnen tussen goed en slecht vallen hier weg en alles in ingenieus verbonden. Als je alle gruwel bij elkaar telt, kan je eigenlijk niets anders dan toch sympathie voelen voor bepaalde verdachte personages.
Om geen spoilers te geven, ga ik niet verder in op het verhaal, maar deze roman is vlot geschreven en vooral goed uitgewerkt.
Zoals gebruikelijk is dit werk niet geschikt voor gevoelige zielen. Ik vond vooral het gruwelijke verhaal van Esther goed in elkaar gestoken. Door mijn eigen verleden en PTSS kan ik me goed in haar verplaatsen en snap ik ook wat er in haar omgaat.
Ook is Odette, de vrouw van Rudi Smeets goed uitgewerkt.
En onze hoofdverdachte? Wel, misschien geef ik hem wat extra krediet omdat hij toevallig (?) de naam van een van mijn favoriete zangers heeft.
Welja, ook voor niet-metalheads zal deze thriller te genieten zijn.

Meer recensies van M.G. Pauwels