Ontroerend verhaal..!!

Mieke Piersma 24 oktober 2024
Ik mocht het ebook * De Belofte * lezen van vrouwenthriller / Crime Compagnie, wat voor mij het eerste boek is van deze auteur.
De proloog is spannend, daarna wil je alleen maar doorlezen. We maken kennis met moeder Halina, een succesvolle schrijfster die behoorlijk onder druk staat.
De uitgever Evert bepaald uiteindelijk hoe het verhaal moet verlopen en moet eindigen. Halina heeft zelf weinig in te brengen. Mia is de zeventien jarige dochter van Halina en heeft een sterke band met haar moeder. De vader is voor Mia onbekend en als ze haar moeder er naar vraagt krijgt ze geen antwoord. Halina en Mia hebben de hoofdrol in dit verhaal en hebben veel steun aan de buren: meneer en mevrouw Damen en tante Loes. Lieve sympathieke mensen die je met gemak in je hart sluit.

Dan wordt Mia’s moeder ernstig ziek.. De onmacht, het intense verdriet komt tijdens het lezen enorm bij je binnen. Je hart gaat uit naar beide vrouwen.
De schrijfwijze is beeldend en emotioneel geschreven, zo mooi gedaan door Merel Disselkoen. Je wordt het verhaal ingetrokken en voelt de spanning en emoties en dan hoop je dat alles nog goed komt. Mia wordt gevraagd om het manuscript te voltooien waar haar moeder aan was begonnen. Een manuscript over het leven van Halina bestemd voor haar dochter.
Dan gaat er een lange tijd voorbij voordat Mia de energie heeft om de belofte waar te maken en reist ze af naar Afrika om op zoek te gaan naar haar vader..

** De belofte op het sterfbed van Mia’s moeder is het begin van een zoektocht in donker Afrika. Totdat ze de dood in de ogen kijkt **

Mia neemt je mee op reis door Afrika en je proeft de sfeer en de natuur van het land. Het is prachtig en gedetailleerd beschreven, echt genieten.
Al snel is Mia verliefd geworden op dit land en voelt ze zich daar helemaal thuis. Ze wordt opgenomen in de leefgemeenschap en alles lijkt ogenschijnlijk goed te gaan.
De spanning loopt op als Mia in een benarde positie terecht komt. Kan zij iedereen wel vertrouwen? En zal ze uiteindelijk haar vader vinden?
Het verhaal leest als een trein door de vlotte en boeiende schrijfstijl van Merel. Ik heb genoten van dit boek..!!

Meer recensies van Mieke Piersma